10 oktober 2010

Våra importer #1

Kan vara dags nu att försöka göra en bedömning av våra importers prestationer i Gulsvart. Inför denna säsong blev vi nog lite tagna på sängen över alla utländska spelare som kom in i truppen. Det var nytt och en aning omtumlande efter flera år av mycket hemvävt och mer försiktigt värvande av svenska spelare. Visserligen hade vi på känn att den nye Sportchefen, Niklas Johansson, var av en annan ull än den avhoppade Leif Rohlin. Elaka tungor hävdade till och med att N.Johansson hellre värvade än bra - typ!

När vi närmade oss seriestart började man misstänka att det senare gällde. Den ena värvningen efter den andra fick lämna truppen. En aldrig tidigare skådad omsättning av spelare på en försäsong för klubben. När väl serien startade hade vi följade importer kvar i laget:

Jason Walters
Damien Fleury
Juha Kiilholma
Evan McGrath

Ut ur truppen, precis före seriestart,  åkte:
Matt Sisca


Hur har då utfallet blivit för våra importer?

Jason Walters
- Klok och spelskicklig spelare. Briljerar inte på isen men arbetar alltid hårt i bägge riktningarna. Duktig skridskoåkare, bra speluppfattning, åker rätt på isen, hittar ofta bra passningsvägar.

Betyg: Får 3/5. Det som fattas för högre betyg är fler egna avslut eller helt enkelt fler poäng!

Damien Fleury
- Kanske truppens bäste skridskoåkare. Underbar teknik med klubba och puck, bra avslutare, fin blick för spelet och förvånansvärt fysisk i sitt spel trots sin ringa storlek.

Betyg: Får 4/5. Måste leverera poäng i varje match för att komma upp till en 5:a. Stora krav? Vet inte det. Han är här för att vara just en sniper.


Juha Kiilholma
- Klok och rutinerad spelare som fram till nu fått lägga ned mycket arbete i en mer defensiv roll. Arbetar bra över hela isen och visar upp en anständig skridskoåkning, klubbteknik och ett hyggligt spelsinne.

Betyg: Får 2/5. Kanske är jag lite snål i min bedömning, men, en importspelare måste helt enkelt leverera mer än våra egna inhemska spelare. Så enkelt är det. Ingen kan förneka att han gör sitt jobb i varje match. Det är bra, men, vill se lite mer poäng från hans sida nu.

Evan McGrath
- Senast inkomne spelare i truppen. Spelat upp sig för varje match han deltagit i. Påminner på det sättet mycket om förra årets import Larrive(stavning!). Är betydligt rappare på rören än vad jag förväntat mig och är duktig på att driva med puck. Har ett bra skott och fint spelsinne.

Betyg: Får 3/5. Evan har gjort vad som kan förväntas under den korta tid han varit här. Han ligger helt klart efter träningsmässigt mot övriga spelare i truppen. Trots detta såg man under den senaste matchen ett helt annat driv i hans skridskoåkning. Tror Evan kommer vara vår absolut bäste spelare när vi närmar oss november/december. Sanna mina ord!

Och självklart kan man rösta på den som man själv tycker har varit bäst fram till nu!



4 kommentarer:

  1. Hej svejs!

    Jag har just börjat läsa din blogg, kul att jag hittade den! Skönt med en vettig ton och inte en massa "hata, osv, det känns skönt för en vuxen kvinna som jag!".

    Lite babbel från mig då...
    Tänker och tycker kanske inte som ni män, som kommer ihåg och verkar gilla statistik, vilket inte jag gör direkt! Men jag älskar hockey, har sett VIK i stort sett varje hemmamatch dom senaste tio-elva säsongerna. Och så här tänker jag...(eftersom jag gillar att kommentera och du inbjöd till det :-D ).

    Gillar Jasons sätt att styra "sin" kedja vid tex tekningar, han kommunicerar vilket jag ofta har saknat i VIK. Han tar ansvar.

    Juha har sett lite avslagen ut när dom varit på väg ut på is, men sist var han riktigt tänd. Han vet nog att han måste gasa nu och förhoppningsvis kommer det.

    McG ser fortfarande ganska vilsen ut, det är nog en rejäl omställning att spela här mot i AHL. Men hos honom finns något som kan bli stort om det får blomma ut!

    Fleury är en fröjd att se teknikmässigt, det ser så lätt ut! Men, jag vet inte om jag inbillar mig men, när det är motvind så känns han lite frånvarande...eller, vad ska jag säga, inte riktigt delaktig. Kanske är det den språkmässiga barriären? Eller så är det jag som inbillar mig :-).

    Jag har förhoppningar om en riktigt bra säsong,"bara" Waltin o co får till något slags struktur och linjer i spelet även när det kör ihop sig. Dom måste ändra strategi när det ser ut som en bunt yra kamikazepiloter på isen. Hockey är en ju en lagsport och delarna måste kommunicera och fungera ihop. Men det är ju många nya, många som inte är vana vid allsvenskt spel och försäsongen har ju inte precis varit harmoniskt med alla try outer osv.

    Haha, phu vad jag pratar! Men, hur som haver, så länge dom gör sitt bästa på plan och försöker är det kul, även om dom förlorar!

    Må gott!

    Ella

    SvaraRadera
  2. Tack för ett trevligt inlägg. Du har flera poänger i ditt resonemang. När det gäller vår Fleury så har jag en "obehaglig" känsla av att han kan "försvinna" lite ur en match. Men å andra sidan var det exakt så som Stefan "Loppan" Hellqvist kunde vara under en match. Totalt osynlig under 98% av tiden men ändå stänkte han in två mål på tre chanser...

    Man får nog räkna med att alla enskilda spelare kommer pendla lika mycket i prestation som laget gör just nu. Spelarna är bevisligen beroende av varandras dagsform och klarar inte av att briljera i ensamhet..

    SvaraRadera
  3. Håller med Ella, Kiiholma måste dock få mer istid och den kan han ta från Olsson. Kalle Olsson arbetar hårt men kommer inte till avslut, han måste få en annan roll.

    SvaraRadera
  4. Haha, jo, men för att kunna tillåta sig, eller tillåtas, att köra "Loppanstilen" så måste man leverera som en klocka! Gör han det så ok, men då är det dags att Öööka nu!

    Kalle, Kalle...Ja vad ska dom hitta för omgivning åt honom...Det började ju så bra, han såg självsäker och trygg ut. Men kanske behöver han mer riktlinjer och ordning för att kunna producera. Så om Waltin o co får bukt på pojklagshockeyn som spelas allt som oftast så kanske det blir bättre.

    Usch, det är alldeles för länge mellan matcherna :-)

    Ella

    SvaraRadera