15 oktober 2010

Borås

Ingvar Karlsson?


Borås är en tätort (stad) i Västergötland och centralorten för Borås stad. Borås är Sveriges 14:e största tätort med 63 441 invånare. Åtminstone ett par av dessa invånare heter Ove. Ove-säntligt kanske, men i alla fall!

Staden, som är centrum i Sjuhäradsbygden, är bland annat känd för sina textilindustrier och många postorderföretag, vilka kan ses som en sorts efterföljare till bygdens forntida kringresande handelsmän, knallarna. Vi får verkiigen hoppas att de inte lyckas med någon knall i ABB Arena!

Shopping i Borås är mycket populärt eftersom priserna är jämförelsevis låga då många klädkedjor har sina lager/huvudkontor i Borås. Shoppingen i centrum består av små, mysiga butiker medan de större finns i ett köpcentrum kallat Knalleland.

Att handla mat i Borås är prisvärt. Flera år i rad har den genomsnittliga matkassen här utsetts till landets billigaste. - Kanske lite långt att åka dit för en matkasse...

Sevärdheter:
- Hedareds stavkyrka
- Borås Flygplats (!)
- Borås djurpark
 
Kända svenskar(!) födda och/eller uppvuxna i Borås med nära omnejd:
- Ingvar Carlsson, statsminister
- Carolina Klüft, friidrottare
- Lars Passgård, skådespelare

...märkligt nog finns det inga ishockeyspelare med på denna lista!

Se där lite kortfakta om dagens motståndare i ABB Arena.

Hur kommer det då gå i matchen mot dessa "knallar" från Sjuhäradsbygden. Om jag inte missminner mig alldeles har gulsvart haft det ganska lätt mot Borås i ABB Arena. Visserligen har det ofta varit rätt jämna kamper men just nu vill jag inte minnas att vi överhuvudtaget tappat poäng mot dem på hemmaplan. Och skulle jag minnas fel så vägrar jag komma ihåg i alla fall. Känns alldeles utmärkt att minnas fel - om jag nu gör det.

Morgondagens match kommer med andra ord mest handla om en expeditionsaffär. Tre poäng ska inhandlas, kvitteras ut, och föras in på pluskontot, med eller utan kvitto, och därmed basta. Jag är för stunden fullständigt övertygad om att vi äntligen får se ett gulsvart som prickar mål, tacklar, åker och skjuter Borås i sank så det bara visslar om det. Så får det bli.

Hur slutar matchen? Tja, vad sägs om 7-2? Det låter bra. Periodsiffrorna (2-0)(0-1)(5-1). Klappat och klart. Inga knallar här inte..

Till sist: AIK - Modo
Publik: 3 626, Hovet.
Hockey är glödhett i Stockholm..


1 kommentar:

  1. Nu är jag besviken. Hur kunde ni, Olle? Förlora mot Borås. Borås!!

    Men jag vet hur det känns. Klicka på Långnäsa ska du se.

    SvaraRadera