11 oktober 2010

Serien delas..

Det som händer just nu i AS är det som jag inte trodde skulle hända. Serien börjar redan att falla sönder i tre olika skikt. Ett toppskikt ett mellan och ett bottenskikt. Lyckligtvis befinner vi oss just nu i mellanskiktet. Frågan man kan ställa sig är om det redan nu går att peka ut de lag som blir kvar i toppen respektive botten?

På den frågan dristar jag mig till att säga: Njae!

1. Växjö 9 8(1) 0 1(0) 44 - 22 22 23
2. Örebro 8 7(0) 0 1(0) 29 - 12 17 21
3. Leksand 8 7(1) 0 1(0) 32 - 14 18 20

Att Växjö kommer fortsätta vara med i den absoluta toppen står utom allt tvivel. De har ett ramstarkt lag med både bredd, spets och rutin. Det känns som om Växjö, på ett imponerande sätt, lyckats bibehålla strukturen i truppen. Trots tapp av några nyckelspelare till denna säsong har man fyllt upp med minst lika bra spelare. 

När det gäller Leksand och Örebro är jag mer fundersam. Är de verkligen så bra som tabellplaceringen visar? Jag tvivlar faktiskt. Här behöver det spelas fler omgångar. Örebro går in i en tuff matchserie nu där de ska möta flera av de bättre lagen i serien. Som bekant torskade de mot oss. Risken finns att Örebro går in i väggen en aning efter sin fenomenala start av serien.

Leksand har överraskat, positivt, på mig. Även om den senaste segern borta mot Tingsryd med uddamålet inte imponerar allt för mycket så gjorde de sitt jobb. De hämtade tre poäng. Mer än vad vi klarade av. Men samma sak med LIF som med Örebro. Låt det gå fyra fem omgångar till. Då vet vi mer om Leksands slagkraft denna säsong.


4. Oskarshamn 8 5(0) 0 3(1) 30 - 21 9 16
5. Almtuna 8 5(1) 0 3(0) 23 - 14 9 14
6. Malmö Redhawks 9 4(0) 0 5(1) 24 - 28 -4 13
7. Västerås 8 4(0) 0 4(0) 20 - 18 2 12
8. Rögle 8 3(0) 0 5(1) 20 - 27 -7 10
9. Sundsvall 9 4(2) 0 5(0) 21 - 31 -10 10
10. Mora 8 3(0) 0 5(0) 15 - 29 -14 9

Mellanskiktet. Ett av de lag som överraskat negativt där är Malmö och till viss del Rögle. Personligen trodde jag att Rögle skulle få det svårt i årets AS och där tycks jag få rätt. De är inte ett ES-lag längre. Betänk att endast fyra(4) spelare är kvar av den trupp som spelade i ES! Sedan är självklart Oskarshamns framfart en stor överraskning för de allra flesta. Frågan är bara vilka av dessa lag som klarar av att ta de hägrande playoff-platserna? Det kan sluta med att  Almtuna, Malmö, Västerås och Rögle tar placeringarna  4 - 7.
 
 
11. Tingsryd 8 2(0) 0 6(1) 19 - 24 -5 7
12. Bofors 8 2(1) 0 6(2) 15 - 26 -11 7
13. Troja/Ljungby 9 2(1) 0 7(2) 24 - 41 -17 7
14. Borås 8 2(1) 0 6(0) 24 - 33 -9 5

Då återstår botten. Här finns det självklart utrymme för lag att vinna några matcher och vips segla uppåt i tabellen, men, Borås ser ut att få en väldigt jobbig säsong. I mitt förhandstips höll jag Troja som en av kanditaterna som riskerade att råka ut för negativt kval till våren tillsammans med Sundsvall. Nu ser det ut som om Borås kan hamna där och det känns väldigt oväntat. Tingsryd, som nykomling, får nog räkna med att kämpa om placeringar runt 8 - 10 därmed rädda sig kvar i AS. Och så har vi Bofors! Där vet man inte vad man ska tro. Är de verkligen så dåliga eller har de bara en riktig formsvacka?
 
Ska man summera säsongen så här långt kan man sammanfatta det hela enligt följande:
 
Lag som överraskat positivt:
Oskarshamn
Sundsvall
Örebro
Leksand
Växjö
 
Lag som överraskat negativt:
Bofors
Borås
Malmö
Rögle
 
Lag som presterat som förväntat:
Almtuna
Västerås
Mora
Tingsryd
Troja
 
Tja, det var lite av mina tankar på serien så här långt. Ska bli kul att stämma av detta inlägg när vi nått fram till omgång 16. Hur ser tabellen ut då?
 

3 kommentarer:

  1. Jag kan inte tänka mig att Örebro blir kvar i det övre skiktet. Och Bofors, dom borde kunna klättra upp en bit och även Troja...kanske :-).

    Som det ser ut just nu så är jag glad att vi ligger i mellan, där kan vi ligga ett tag. Sen kan vi klättra o klättra o klättra...

    Ella

    SvaraRadera
  2. Leksand borde vara under "förväntat"

    SvaraRadera
  3. Gurkguda: När det gäller Leksand har de varit stabilare än jag "förväntat". Därför hamnar de i gruppen "över förväntan" :)

    SvaraRadera