18 oktober 2010

V. Mårtensson


Tomas Holmström eller V. Mårtensson?

Mitt i natten kom jag till insikt. In med Mårtensson på mål. Så enkelt kan det vara. Ett segerrecept om något. För en annan undrar lite vad vi ska ha karln till annars? De senaste matcherna har han inte varit till sin fördel.


Han är troligen tänkt att vara en jobbig typ som ska in i ansiktet på motståndarforwards, böka och stånga, frusta och pusta, spotta och svära. Men under de senaste matcherna i ABB Arena har den gode Mårtensson oftast hamnat på mellis. Han hinner varken dit eller hit. Han blir som mitt - i - mellan på något sätt. När han väl får puckuslingen på bladet i mittzon synes han inte ha fart nog att ta sig fram.

Därför föreslår jag helt frankt att V. Mårtensson enbart ska koncentrera sig på att hitta en position mitt framför motståndarkassen. Låt övriga i femman jaga puck. Stå och stå och vänta på skott. Veva med bladet och in med returen. Gärna in med backen också, motståndarbacken, eller se åtminstone till att han hamnar på backen.

Samma sak borde gälla vid powerplay. Låt V. Mårtensson ta plats framför målvakten. Sedan lassar man in med backskott och låter naturlagarna sköta resten. Tror banne mig han skulle kunna bli en ny Tomas Holmström. Ett tips kan vara att skaffa samma skydd som T. Holmström bär. Speciellt ryggskyddet som skyddar mot en och annan crosschecking.

Jag tror det kan bli bra...



5 kommentarer:

  1. Här kommer Mårtensson
    sätter dit returen
    Här kommer Mårtensson
    Stor och stark och fin
    Står framför målvakten
    skymmer hela buren
    Olle klappar takten
    och trallar melodin

    SvaraRadera
  2. Håller med dig fullständigt i din analys, gör dom sen om första linan med spelare #10, #39 och #36 så kommer det att bli hur bra som helst.

    #39 är en otroligt intelligent spelare, synd bara att dom han spelar med i dag inte riktigt är med på dom passningar han slår.

    #10 har speeden och ett bra skott.

    #36 kommentarer överflödiga, någon som sliter mer än vad han gör finns inte.

    Så dessa 3 herrar tillsammans kommer att göra underverk (tror iaf jag)

    //Christer

    SvaraRadera
  3. Det kan kanske vara ett vinnande koncept, jag håller med om att V.Mårtensson har varit lite osynlig på sistone, han känns bakbunden liksom..lite av som Lindh när han var kapten.

    Mårtensson är duktig på att smälla på även i smyg, har specialstuderat honom ett tag :) Jag tror han är lite rädd för att köra på som han skall.

    I dagens hockey blir man utvisad om man tacklar lite bättre och hårdare än genomsnittet, tyvärr är det så.

    Lagarna vad man får och inte får göra blir petigare och fler, detta ställer högre krav på domaren. AS har redan dåliga domare så varför belasta dem med ännu mer...ju fler kockar.

    Det är svårt att spela fysiskt hockey i Sverige med de "regler" och "tolkningar" som finns, man skall tydligen bara ha lirare i laget ..man får lite "softboll" känsla..

    SvaraRadera
  4. Gurkguda: Jag har fått samma "känsla" när det gäller Mårtensson. I senaste matchen mot Borås hade han några lägen att "mangla" men valde istället att "knuffa". Då ser det mest patetiskt ut. Det är som att be en tjur uppträda som en - kviga! Mårtensson har en spelstil, visserligen ganska begränsad, men rätt använd kan denna spelstil bli en enorm tillgång till laget.

    Med andra ord är jag inte kritisk till Mårtensson som spelare/typ. Jag är fundersam på hur han kan hjälpa laget på bästa sätt..

    SvaraRadera
  5. Vill börja med att säga att du har mycket rätt i detta. Verkar som Viktor har haft en svacka sedan smällen, i örebro tror jag det var. Idag gjorde han en bra match igen sägs de. Jag tror att det kan ta sin tid för honom att speeda upp och och anpassa sig i tempot. Det är ju trots allt 100kg muskler som debuterar... I BHF stog han ALLTID framför kassen i power play. Som "kid" ända upp till junior så var han rena rama målmaskinen. Han var en sån där som åkte igenom hur som helst och kunde göra 4 av 5mål. inte för att han var stor. utan för att han var snabb, start och rörlig med puck. Detta slutade han med ganska snabbt då tränarna i A-jun / A-lag kom på att man kunde använda honom som en pansarvagn=) Så kom junioren upp i alaget och började slakta varenda brunker han fick syn på. och det blev nästan en grej att försöka nita Mårten. och alla ungar i hallen tyckte han var skitcoolt osv. Sen fick han chansen i VIK. Det är jag övertydag om att alla BHF-are är stolta över. Å Visst, man ska göra det man är bra på. Men han kan mer än så. Jag tror han kommer in i tempot mer och mer. Framör mål? why not? Mvh BHF fan.

    SvaraRadera