23 augusti 2009

Träningsmatcher och dito turneringar...

Västerås - Leksand snart i en hall nära dig...


Så sitter man här i eftertankens kranka blekhet och försöker summera intrycken av Succé Cup. Om jag rannsakar mig själv till det yttersta, är fullständigt objektiv, inser jag till fullo att jag inte lärt mig något alls! Jag är med andra ord precis lika oklok som innan! Tränare brukar uttrycka önskemål om att finna svar på olika frågeställningar genom träningsmatcher. Hoppas innerligt att de hittade något av värde!

Nåväl, trots insikten av mitt eget ovetande dristar jag mig nu till att delge er mina reflektioner av, om och kring Succé Cup!

Tiden
Det skall faen arrangera träningsturneringar i ishockey på sommaren. Ett bra initiativ men hopplöst fel i tid. Folk har ännu inte ställt undan hammocken eller krängt av sig badbyxorna och så länge doften av tändvätska och grillolja hänger som ett töcken över staden kommer inte folk till hallen.

Matcherna
Höll förhållandevis god nivå även om det syntes att isen ännu var en obekväm upplevelse för vissa spelare. Timingen var inte den bästa alla gånger. Det var halt – kan man säga!

Publiken
Den satt som sagt hemma och åt närande Hot-Dog med pikant smak av tändvätska och sot samt njöt av den kvardröjande sommarvärmen.

Supportrarna
Det fanns ett hedervärt gäng som följde Kloten. Glada laxar som drack pilsner och dansade ”nakna” under matcherna. Även Timrås supportrar överraskade. Stundom fanns det gott om rödklädda på läktaren som trivdes. Våra egna tappra var mest tappra. Inte lätt att vara hemmasupporter när laget icke levererar som beställt.

Spelarkritik
Det är inte meningsfullt att risa eller rosa spelare efter endast ett fåtal matcher. Det fanns backar som hade jobbigt, forwards som åkte fel, målvakter som sviktade. Sannolikt kommer vi i kommande träningsmatcher få se en allt mer tydlig profil på laget och formationerna. Några spelare måste visa sin bästa framsida nu för att inte hamna på baksidan – typ!

Turneringens gladiator?
Mikael Gath. I matchen mot Kloten fick den gode Mikael, efter en sargduell i anfallszon, en lätt knuff i ryggen av en motståndarback. Gath gick i isen, reste sig upp, tittade långt efter domaren och skrek: - Öh! Lääääärking, för i helveeeeeete! Dock brydde sig inte Christer Lärking och Gath åkte surmulet för att byta!

Turneringens mål!
Timrås avgörande 2 - 0 mål mot oss. Direkt på tekning, från Timrås egen blå linje, ned i vårt tomma mål! Att det dessutom var en fransman(!) som målade gjorde inte saken bättre!

Turneringens lag
Kloten Flyers utan tvekan! Spelade en fyndig snabb och sevärd attackishockey. Duktiga skridskoåkare med mycket fin passningsteknik. De borde ha vunnit turneringen. De var helt enkelt bäst!

Turneringens lirare
Anders Eldebrink. Vilken lirare han var på sin tid. Han har fortfarande kvar samma underbara skridskoåkning!

Turneringens roligaste
Matchspeakern. Hade uppenbara problem att växla mellan svenska, tyska och engelska. Som bäst blev det svengelska med inslag av bier - typ!

Turneringens godaste
Dessa kanelbullar. Suck! Kan aldrig låta bli att köpa....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar