11 augusti 2009

Olausson och Arla

Stål - en svensk världsprodukt!


Så har det gått en sommar och snart är det upp till bevis. I stålets hemstad skall en ranglig(!) yngling, Niklas Olausson, och en liten lirare, Pär Arlbrandt, vara Stålstaden behjälpliga med avancemang till slutspel! För så är det! Luleå har, trots sin geografiska placeringen, satsat friskt till denna säsong. Med ett befolkningsunderlag knappt större än Salas har de ambitioner att utmana de "fyra stora" denna säsong! Om de lyckas vore det en bragd! För oss Gurkor är det lite intressant då vi gärna ser att Olausson lyckas och att "Arla" misslyckas! Ryktet gör nämligen gällande att vi då har möjlighet att "låna hem Arla"!

Sannolikt är det bara ett rykte utan grund. Och dessbättre tror jag att alla Gurkor, med självaktning, önskar "Arla" en god och fruktbar framtid i Luleå. Det vore väldigt kul för svensk ishockey om en lirare av hans kaliber ges en ärlig chans. Publiken är förtjänt av det! Ishockey, som sport och företeelse, skulle bli ganska enahanda om det bara fanns en typ av spelare. Mångfald är bra. Att tappa andan av hänförelse när en riktig lirare briljerar i anfallszon är stort, att tappa andan av förskräckelse när samme lirare tunnlar motståndare som siste man på egen blå linje, det är - större:)

Luleåfansen får ställa in sig på en hissnande resa så fort "Arla" är inne på isen! Speciellt i egen zon..

Tydligen skall Luleå spela en träningsturnerning och möta bl. a Leksand! Kul! Då får vi snart se hur väl LIF står sig mot en hårdsatsande ES-klubb! Dessutom kan "Arla" och Olausson få revanch för den senaste säsongens alla förluster mot Dalalaget!

2 kommentarer:

  1. Tycker också att det ska bli intressant att följa dessa herrar. Olausson tror jag nog mest på. Arlbrandt är jag ytterst tveksam till om han håller i Elitserien. Än så länge ser jag honom som en sådan där kille som är för bra för Allsvenskan (i offensiv zon) men för dålig för Eliten. Han får rätta mig om jag har fel...

    SvaraRadera
  2. - Jag kanske är naiv, men, en lirare som "Arla" skall banne mig kunna plats i ES! Allt beror på den uppbackning han får av ledare och spelare! Vågar man låta honom ha puck - då jädrar! Får han, som i SSK, harva i en fjärdelina blir det pannkaka! Låt "Arla" lira som han gjorde i VIK! Nonstop i alla powerplay:)

    SvaraRadera