28 december 2012

Warg

En ung Stefan Warg


Västerås - Djurgården 1-2(str)
Så kom då det efterlängtade första målet för Stefan Warg. Och det var inget dåligt mål. Det var rent av ett riktigt bra mål. Ett mål som vi verkligen förtjänade. Målet betydde kvittering till 1-1. Patrik Berglund  höll i pucken nere vid sarghörnet och måttade iväg en pass på bladet till Warg uppe på blå. Warg i sin tur tog några skär in i banan och skickade in gummit mot mål som letade sig förbi en storspelande DIF-målvakt. 

- Vad var det jag sa? undrar jag lite malligt och pekar mot mitt inlägg inför matchen. Att jag dessutom tjatat på den gode Warg via #tvitter att han måste sätta en kasse kanske bidrog. Jag tar utan skamkänslor åt mig en del av äran. Så får det bli. 

Matchen då? Hur var den? En något trevande första period där Djurgården ägde mer puck och skapade fler chanser avlöstes av två perioder där vi dominerade ganska kraftigt utan att riktig få till våra avslut. DIF var inte alls ofarliga utan kom i ett antal spelvändningar och testade vår Lars Johansson med luriga avslut.

Djurgårdens ledningsmål kom givetvis efter en bra period från oss där vi satte hårt tryck mot DIF:s kasse. Det brukar blir så, liksom. Målet kanske såg "billigt" ut då skottet från Ölvestad var av modell höstlöv men en smart skymning ställde Johansson helt denna gång. 

Tredje perioden var det i stort sett spel i Djurgårdens zon mest hela tiden men nu befinner vi oss bevisligen inte i den zon där puckar studsar vår väg. Trots att pucken emellanåt låg lös och ledig framför Djurgårdskassen lyckades vi inte få dit en klubbspets för att trycka in den i nät. 

Trots förlust via straffar känner jag mig rätt nöjd med lagets insats. Vi fick ändå med oss en poäng. Jämför gärna med LIF som hade ungefär samma spelövertag mot SSK men fick där lämna matchen med noll poäng då SSK krutade in segermålet i slutminuterna. 

Det fanns spelare i Gulsvart som gjorde riktigt bra insatser idag. Robert Kimby var en av dem. Kul att han är tillbaka och börjar bli allt mer delaktig i spelet. Däremot kan man konstatera att kedjan med Jonsson, Leisenring och Berglund inte blev någon större framgång. Inte riktigt rätt kemi i den formationen. Matt Fornataro fortsatt oerhört aktiv och konstruktiv men har även han helt tappat förmågan att göra mål. Våra backar gjorde en i stort sett prickfri insats. Vår defensiv var, när det behövdes, lika stabil som vanligt. Lars Johansson fick göra några avgörande räddningar och stabil som alltid.
EDIT: Glömde i min enfald att berömma Brendan Mikkelsson för sin insats. Men han är ju alltid så stabil att man inte förväntar sig annat! 

Kort sagt gjorde vi en riktigt bra insats i dagens match förutom att vi misslyckades med målgörandet. Det hade varit värre om matchen slutat 1-1 p.g.a. att vi inte skapade några chanser alls! Jag säger som Leif Strömberg "VIK är egentligen inte speciellt bra på någonting men de mal på och mal på tills motståndarna tröttnar". Så kan man också beskriva det hela:)

Sett till våra tre matcher mot DIF känns det inte så farligt att de drog längsta stråt denna gång. I tidigare möten har pucken faktiskt studsat vår väg. Att vi tagit sex av nio poäng mot Djurgården är mer än godkänt i min värld!

Nu vilar vi lite, filar på målskyttet, och ser till att ta en direktplats under vårsäsongen....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar