24 december 2012

Julkrönika #1 Försäsong och Tränare



Så ska jag då försöka summera denna väldigt annorlunda, och i vissa fall omtumlande, höstsäsong med laget i mitt hjärta, Gulsvart!


Joakim Fagervall - Ny tränare
Den största förändringen var till en början på tränarsidan. In från söder, via Tingsryd, kom Joakim Fagervall. En tränare helt utan de stora meriterna men med väldigt stora erfarenheter. Fagervall blev Tingsryds tredje(!) tränare under säsongen som gick och den som fick rädda föreningen kvar i allsvenskan. Själv hade jag absolut inga höga förväntningar på Joakim Fagervall. För mig framstod han som en gedigen och kunnig tränare men i det närmaste totalt i avsaknad av "karisma". En tränare på dussinet, typ! Efter Mats Waltin kändes det helt enkelt lite - tunt, som om föreningen valde att ta ett steg bakåt, börja om från början. Ja, det kändes rent av som om föreningen valde att tona ned sina ambitioner.

Matcherna under försäsongen indikerade egentligen inte mycket. Många nya spelare som skulle visa upp sig. Ny formationer. En spelare som utmärkte sig var Viktor Backman som höll sig framme och gjorde en del mål med Brady Leisenring  mest visade upp en oförmåga att hantera puck. Som vanligt väldigt många frågetecken kring truppens sammansättning och eventuella slagstyrka.

Hur blev det då?
Fortfarande är det oerhört svårt att bedöma hur Joakim Fagervall har förvaltat sitt pund. Detta med anledning av en mycket märklig och annorlunda säsong. Tänker självklart på NHL-lockouten. Ingen kunde veta att den skulle komma att påverka oss så som den nu gjort. Joakim fick börja med ett lag, en grupp, som därefter, i vanlig ordning, kompletterats och förändrats över tid. Spelare har tillkommit, lånats ut, blivit skadade och det har varit ett ständigt pusslande med laguppställningar. Ingen lätt uppgift för någon tränare.  

Jag är dock inte sämre än att jag erkänner, utan omsvep, mig positivt överraskad över hur Herr Fagervall lotsat laget fram till den placering vi nu har i serien. Joakim har på ett alldeles utmärkt sätt lyckats hantera sitt ämbete. Visst finns det ännu bitar i lagbygget som inte fungerar optimalt men jag börjar känna mig allt mer övertygad om att Joakim Fagervall, och Jens Hellgren, har koll på grejerna. Tycker även om att vår/a tränare då och då visar prov på riktiga känslor. Det känns stärkande, på något sätt!
"Ligger kvar på isen som en jävla kärring!"  Herr Fagervalls passning till Viktor Lööv  i SSK!
Om jag måste sätta betyg på Joakim Fagervall efter höstsäsongen får det bli 7 av 10.

--------------



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar