23 december 2009

Ljumt!




Så här dagen före den stora dagen är det lite ljumt. Ja, faktiskt. Bloggen har fått en släng av någonting och känner sig en aning vissen. Eller ljum. I köket har det trots allt stökats en del och därifrån känner man nu allehanda dofter och aromer. Nyss hällde jag i en god mörk julöl att koka med i grytan med revbensspjället. För så är det. En mustig och mörk öl på slutet i koket av spjällen förgyller vilket matbord som helst. Potatisen är skalad och skall bli till Jansson och apelsinriset står klart i kylen. Några kartonger med hemlagad kola står i skafferiet för att förtäras efter tycke och smak. Kanske man skall spetsa några apelsiner med kryddnejlikor och hänga upp för att njuta av dess jul-vliga dofter.

Nåväl. Julen har sina goda sidor även för en annan. Mat är en och sällskap en annan. Under morgondagen kommer "alla barnen" med respektive och då vankas kaffe med dopp och julklappsstök. Traditionen bjuder att man byter lite klappar med varandra. Alltid lika uppskattat. Undrar vem som får den mest umbärliga klappen denna gång. Vet att det i skåp och lådor ligger klappar som fåtts men aldrig kommit till nytta. Men plats tar de. Och roligt att få är det. Den förståndige sparar presenter i sitt emballage och efter några jular duger de utmärkt till återanvändning. Snopen blir den som får tillbaka sin egen present efter några år. Men det är kul det också - på något sätt!

Då GurkOlle står inför en mödosam uppgift, att flytta, så gäller det att samla energi under några dagar. Med lagom mycket rödbetssallad, sylta, sill, snaps, i dagarna tre bygger man upp tillräckliga energidepåer för att klara av att bära, stånka och stöna. Flytta är kul - tycker somliga, men inte jag!

Golden Hill är fortsatt stängt och gnagare av alla storlekar stretar på för klubbens väl och ve. Det är stort och fint men kanske alldeles hopplöst. Heder i alla fall till supportrar som gör allt för att rädda sitt lag. Det är stort!

Nu ska det drickas lite kaffe, tas en slummer, för att sedan tas en dust med julskinkan. Griljering är kul. Det hör verkligen julen till.

Tills vidare: God Jul!

9 kommentarer:

  1. Min Jansson står i ugnen och stabiliseras! Kolan kokades i går, resten får svärmor stå för! Den dagen jag får stå för hela julmaten kommer det enkom att serveras sill och Jansson med lämpliga drycker. Några porter, en O.P. och en Gammeldansk står i skåpet.

    Böcker är alltid en bra julgåva! Tar knappt någon plats alls!

    Nu ska sista whiskeyn drickas upp!

    God Jul Olle!

    SvaraRadera
  2. En annan är ju helt kass på det här med julmat. Var och storhandlade för ett par veckor sedan och köpte en sån dära färdig skinka. "Så skönt", tänkte jag. "Slipper man hålla på och koka och dona." När jag kom hem från stormarknaden och lassade in alla varor i kyl, frys och skafferi kände jag mig nöjd som fan.

    En stund senare sitter jag och leker med lillpojken i vardagsrummet. Hör sambon ropa från köket: "Men den här skinkan går ju ut den nittonde."

    God Jul på dig GurkOlle!

    SvaraRadera
  3. God Jul Gurkolle, en snaps och en köttbulle är inte att förakta! Skall du flytta?
    Kommer du till huvudstaden eller flyttar ni in hos grannen?
    Med juliga hälsningar Inge Bärs

    SvaraRadera
  4. Inge Bärs! Fan och hans mormor! Inte flyttar jag till den Kungliga huvudstaden. Så bra blir det inte:)

    Här flyttas en aning ut mot landet. Ett område som erbjuder garage, uteplats, en liten täppa och två våningar. Radhus kallas det visst. Där vill jag leva - där vill jag dö!

    God Jul på dig du sympatiske AIK:are;)

    SvaraRadera
  5. Vad är det jag ser, ska GurkOlle lämna skallberget, livets vagga, sylten i bullen, kronan på verket, början och slutet?

    skönt för dom lurviga krabaterna =)

    SvaraRadera
  6. God Jul GurkOlle och alla andra trevliga Bloggläsare.

    Tillönskas av en Liza som för första gången i livet, tar det väldigt lugnt under jul.
    Utan julgran, utan skinka, utan Jansson, här hemma.
    Är inbjuden til syrran o där blir det allt som hör julen till.

    God Jul!

    SvaraRadera
  7. Detsamma Liza! Lev väl, stärk dig med god mat och dryck och kom åter den 27/12 för att krossa Patrik:)

    SvaraRadera