10 oktober 2009

Publiken - var är du #2



Jag har tidigare nosat lite på detta med publiken. Eller kanske snarare avsaknaden av publik! Efter en hel del funderande har bloggen kommit fram till några tankeväckande(!) insikter. Det finns nämligen olika typer av publik. Så är det! Om ni följer med i mitt resonemang så skall jag försöka klargöra hur jag menar och hur jag tänker. Sedan är det fritt fram att komma med egna kommentarer, för eller emot, bloggens funderingar.

Först måste jag klargöra några fundamentala sanningar. Bloggen har inte en aning om hur stor del av klubbens budget som utgörs av publikintäkter. Detta går säkert att ta reda på men är inte avgörande för mitt resonerande. Jag har inte heller något statistiskt underlag för mina antaganden vad det gäller hur många besökande som kan tänkas ingå i de olika kategorier  publik som jag har för avsikt att presentera och nagelfara.

Kärnan
Så vill jag kalla den grupp besökande som ständigt kommer till match i ABB Arena. Vecka efter vecka, säsong efter säsong, dyker de upp, betalar sin entre och smyger upp på läkaren. De gör inget större väsen av sig. De ställer inga stora krav på arangemang. De är fullt nöjda med att se sitt lag i match efter match. Denna gruppering består av cirka 1200 personer. Siffran är konstant säsong efter säsong. Utmärkande för denna grupp är att de ständigt återkommer trots alla motgångar för laget!

Fansen
Den grupp av besökande som syns och hörs mest. Iklädda lagets färger förgyller de under matchen. Denna skara är en aning mer flyktig än kärnan och antalet fluktuerar kraftigt från match till match. Enligt min bedömning kan det röra sig om 150 - 400 personer som kan indelas i denna kategori. Dessa fans ställer ofta högljudda krav på sitt lag. Gärna i olika forum.

Evenemangsbesökaren
Här pratar vi om besökare i Arenan som har fått sin plats genom ett företag. En kul grej att gå till hallen och se match. Vilka spelar? Jaha, Västerås mot - vem? För denna grupp besökare är ett besök i ABB Arena likställt med att gå på bio eller teater. Det är helt enkelt ett sätt att fördriva kvällen. Gärna med inslag av mat före, under eller efter matchen. Det skall vara bekvämt och enkelt. Tillgång till faciliteter som restauranger, barer, shopping är nog så viktigt som själva matchen. Denna grupp utgör kanske 500 - 800 personer.

Marginal eller spontanbesökaren.
Besökare vars besök styrs av spontanitet. "Idag känner jag för att gå på hockey", "idag kommer AIK och då måste vi hata", "de spelar så dåligt så jag vägrar se skiten" eller " Leksand är alltid Leksand". En flyktig gruppering som är svårgripbar. Deras antal kan avgöra skillnaden mellan ekonomisk succe eller fiasko för en förening. När dessa spontanbesökare bestämmer sig att komma fylls hallen genast upp. Deras antal kan variera från en handfull till tusenden!

Man behöver inte ha IQ mer än en fiskmås för att begripa vilken av ovanstående "grupper" som måste bearbetas för att få till stånd en bättre besöksfrekvens till vår arena. Det är inte "kärnan", "fansen" eller "evenemangsbesökarna" som är problemet. Där kan man bara marginellt påverka besöksantalet.

 Den stora jobsposten för föreningen är att få in spontanbesökarna till arenan. Och inte bara en gång. Flera gånger. När man nu åskådliggjort denna häpnadsväckande(!) sanning kan vi titta på vilken publik föreningen riktar sina ansträngningar mot. Ja just det! Vad är det som byggs ut i hallen? Fler sittplatser, mer mat, mer barer, mer fina soffor, mer bekvämligthet och flärd! Är det verkligen dessa åtgärder som skall locka alla tusentals spontanbesökare som finns runt om i staden och länet?

Enligt mitt förmenande riktar man oerhört stora ekonomiska resurser på fel målgrupp! Att få fler sponsormiddagar, fler evenemangsbesökare, fler företagspaket sålda, kostar stora insatser i form av investeringar(mer restauranger etc) , men genererar tyvärr, enligt bloggens förmenande, väldigt lite b e s ö k a r e tillbaka.

Fördelen med denna strategi, ur föreningens aspekt, är att denna målgrupp bryr sig föga hur det går för laget. De har betalt för en "upplevelse" och kommer oavsett hur laget spelar eller mot vilka. På det viset är det genialiskt. Frågan är bara om det är realistiskt att tro på en framtid, där en majoritet av åskådarna är mer intresserade av "var fan kyparen är", än hur det går i matchen! Och är detta något eftersträvansvärt?

- Kanske är det lättare att skapa en evenemangsarena som lockar kunder än att bygga ett lag som lockar åskådare?

Bloggen sticker därmed ut hakan och påstår att man nu måste välja väg, välja en kurs, en färdriktning. Vill man ha en levande publik som skapar en fantastisk atmosfär och stöttar laget i med och motgång - eller - är avsikten att skapa en gigantisk "matsal" där idrottsupplevelsen är en biprodukt?

Återkommer med del #3 där Bloggen avslöjar hur man skall locka spontanpubliken tillbaka. Helt gratis dessutom!


2 kommentarer: