20 oktober 2009

Nominerad!




Ibland händer det saker som står utom någons kontroll. När det gäller mig själv händer det märkligt nog ganska ofta. Bloggen har med andra ord dålig koll på varför saker händer, mer förenklat uttryckt. Som nu till exempel! Satt förstrött och ögnade igenom dagens inkommande e-post då ögat plötsligt fastnade på en fras, ett textstycke, en formulering, som var aningens annorlunda mot det som normalt dimper ned i den digitala brevlådan.

Nej, det var ingen arg bloggbesökare som krävde min avgång. Ej heller något förtäckt hot om tjära och fjäder om jag inte genast annekterade från min tro på ett respektfullt bemötande även av en Leksandsupporter.

Istället var det en - nominering! Där ser man så konstigt det kan bli! Nominerad blir, enligt min trångsynta världsbild, endast Nobelpristagare! Horace Engdahl, eller vad han nu heter, som öppnar en dörr och inför en församlad världspress förkunnar att Agbar Natrilis WerZuBie (den yngre) erhållit Nobels författarpris för sin långliga författargärning.

- Svenska Akademin har beslutat att tilldela Agbar Natrilis WerZuBie, den yngre, årets författarpris för sin uttömmande beskrivning av trumpetsvampens utbredning i Östra Rumänien! Detta i en tidsålder då subjektivt vilseledande anorektiker på ett trångsynt sätt medvetet förringat spridningen av detta mästerverk!

Tja, riktigt så kanske det inte låter, men ganska nära i alla fall. Och sedan hörs en röst ur vimlet skrika:
- Äntligen! Det är den allestädes närvarande Gert Fylking som på detta famösa sätt betygar sitt medhåll.

Ungefär så kändes det i denna stund! Äntligen hade Bloggen fått den uppmärksamhet som den så väl förtjänat. För ett kort svindlade ögonblick kände sig Bloggen sprickfärdigt märkvärdig och utomordentligt upphetsad. Dock försvann denna euforiska känsla ganska snart då man läste igenom hela brevet. Det var inte från Svenska Akademin! Det var inte Horace Engdahl som skrev.

Men, det var i alla fall en nominering! Men till vad – det förbjuder min blygsamhet att avslöja! Det räcker så himla bra att ha blivit – Nominerad!

2 kommentarer:

  1. Jag gissar att du blivit nominerad till Nobels Superpris i Relevant Trams!

    SvaraRadera