15 september 2013

Inför BIK Karlskoga #1




- Nu är det snart dags att banka bäver
Ett uttryck som jag hörde för några säsonger sedan och som visade sig höra ihop med våra möten med Bofors, BIK, Karlskoga. Så fort man pratar om dessa värmländska ishockeykrigare börjar vänner och bekanta snubbla på orden i sin iver att tillskriva dem de mest märkliga invektiv. Allt från 'pack' till 'inavlade' till 'idioter' brukar rymmas i dessa beskrivningar plus en hel del annat som knappast lämpar sig för tryck i en ordinär Blogg som denna. 

Denna Blogg vill som bekant alltid hålla fanan högt och välkomna alla till det gemensamt dukade ishockeybordet. Ser det därför som min plikt att stävja de uttryck för misstro och misstänksamhet som just nu grasserar. Som ett led i detta har Bloggen fått tag på en helt vanlig, högst ordinär, supporter till BIK Karlskoga som här svarar på några frågor.

Anledning till att just denne supporter blev utvald beror på att han råkade bli min följare Nr: 600 på #Twitter. Sådant måste självklart premieras, tänkte Bloggen...

---------

Varför använder du #Twitter?
- För det är så grymt kul, man kan hänga med hockeyspelarna i vardagen är väl en av anledningarna. Sen såklart följer man kompisar och så!

Vilken typ av supporter är du?
- En troende supporter som följer sitt lag i vått och torrt och inte viker ned sig.

Hur länge har du följt BIK Karlskoga?
- Oj, sen jag var 8-10 år kanske, då såg jag min första match med farsan i Nobelhallen eller om det var i Arboga jag minns inte helt.

Vad tycker du, egentligen, om namnbytet?
- Det var väldigt viktigt för ekonomin för klubben såklart men sen tycker jag som dom andra flesta supportrarna att det också var väldigt tråkigt, men nu tror ja att alla har rättat sig efter det och nu snackas det inte om det längre!

Vad tycker du om Örebro HK?
- Ja vad finns det att säga? Jag hatar dom, pengar styr.

Vilken är din favoritspelare i BIK Karlskoga, genom tiderna?
- Helt klart #24 Kristoffer Näslund! Sandgren nosar ju..

Har du utövat någon sport själv?
- Spelar fotboll och lite chillinnebandy med polare.

Kan du skilja på en icing och en badring?
- Vad sa du?

Är det sant att alla åker flakmoppe till Nobelhallen?
- Haha nej faktiskt inte, vi är för fina för sånt.

Vad tycker du om att BIK Karlskoga anses spela "grishockey"?
- Så jävla roligt, vi bryr oss inte vad ni kallar oss, det går bara bättre då.

Vad äter du helst när du blir riktigt hungrig?
- Fläskfilé med pommes, bea och sallad såklart!

Vilken match, med BIK Karlskoga, har varit den "häftigaste" än så länge?
- Det måste vara ett derby mot Örebro eller när Djurgården kom hit i kvalserien, det var minst 5400 BIK-are i hallen och 200 Gård-are, helt sjukt var det!  Eller känn på denna: - Nick Angell som nu spelar i Karlskrona avgör i Södertälje med 0,6 hundradelar kvar och tar BIK till kvalserien, det var också grymt!

Vilken match har varit den "värsta" upplevelsen?
- När vi förlorar hemma mot IKO nu senast i playoff, och dessutom gav en gratisplats till Örebro.

Vad tror du om BIK:s chanser denna säsong?
- Det blir svårt, en så jämn och intressant serie! Men jag tror på BIK och ger oss en femteplats sen med lite tur hamnar vi i kvalserien.

Vilken svensk ishockeyspelare anser du vara störst genom tiderna?
- Peter Forsberg

Har du matchtröja på under match?
- Svar nej.

Har du posters eller affischer med BIK-Karlskoga på väggen?
- Nej men det kanske vore något, mamma skulle väl döda mig men vafan.

Vilket lag i hockeyallsvenskan finns att "hata" nu när Örebro och Leksand lirar i SHL?
- Djurgården, Västerås och Rögle.

Vad vill du bli när du blir stor?
- Materialare, nej men ärligt jag vet inte.

Hur går det i matchen på måndag?
- Jag tror det blir en jämn och het tillställning där BIK vinner i sudden med 3-2!

// Tobias Andersson @AnderssonTobbee 

Bloggen tackar för svaren och önskar självklart att Tobias får pyspunka på sin flakmoppe!

-----

Nästa inlägg: - Initierade BIKKarlskoga-skribenter ger sin syn på kommande mötet. Plus lite hat, hot, hets, och humor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar