18 september 2013

Inför Björklöven

Det är på senhösten som löven faller...


Vi har två inledande segrar och till det revansch att utkräva på Björklöven. Löven å sin sida har börjat med två knappa förluster och  brinner nog rejält inför kvällens möte. Med sig har de bra vibbar sedan segern mot oss under försäsongen.

Frågan är om vi kan fortsätta vara hypereffektiva i vårt anfallsspel eller om det blir en mer normal utdelning på skott och chanser. Då får vi förlita oss på det gamla vanliga i form av målvaktsspelet och defensiven. Vi har bara släppt in en kasse bakåt på två matcher. Det är stabilt. 

Björklöven kommer säkert komma ut stenhårt och gå för första målet. De behöver en framgång tidigt i matchen. Kan vi bara spela klokt och inte bjuda på något så kommer säkert deras rus av sig en hel del. Med bra tät defensiv blir vi säkerligen erbjudna ett och annat läge för snabba spelvändningar. Något som blev matchavgörande mot BIK Karlskoga.

Bloggen tror på en stabil insats från Gulsvart där vi avgår med en ganska klar seger. Men, som vanligt, så ska det först spelas om poängen. För att vidga vyerna lite passade jag på att ställa några frågor till Johan Tinnert igen. Här kommer frågor och svar:

Två raka förluster i inledningen, tankar kring det?
- Aldrig glad över att förlora men vi har varit med rätt bra i båda matcherna och inte varit så långt ifrån att kunna ta poäng mot inför säsongen tippade topplag. Får vi bara bort dessa onödiga misstag och slarv vi sett i dessa matcher ser det rätt lovande ut. Man ser mycket bra saker på isen förlusterna till trots.

Är det någon lagdel/formation som inte fungerat som tänkt?
- Lite tidigt än för att bedöma en specifik formation, särskilt när man verka göra små förändringar fortfarande. Som sagt behöver misstag vi gjort tidigare försvinna och bli mer rejäla i alla moment, vilket gäller alla i laget. 

Har målvaktsspelet varit ok?
- Jag upplever det som okej. Visst hade jag gärna sett Raycroft göra en riktig monsterräddning som "Zacke" i Oskarshamn gjorde i början av tredje perioden istället för misstaget bakom kassen som ledde till kvitteringen. Men han har gjort ett bra jobb i många situationer och imponerar på mig med sina fina sidledsförflyttningar. 

Är allsvenskan, och lagen, precis så svårslagna som du/ni trodde?
- Jag har aldrig trott att en match är lätt på förhand och har respekt för alla lag och allsvenskan som serie. Vi kommer från division 1 och måste kriga i varje match för att ta poäng. Men jag tror på laget och att vi kan vinna mot alla lag i serien.

Någon förändring du vill se i Löven inför matchen mot oss?
- Inget jag tänkt på vad gäller formationerna till denna match, men är riktigt nyfiken på hur dessa kommer se ut när Mats Lavander är redo för spel igen. Annars är det som jag skrev tidigare att man måste spela mer rejält i alla moment och inga mer misstag, de har vi inte råd med mot ett lag som Västerås.

Hur tror du matchen slutar?
- Jag är en riktigt usel tippare (kanske för att jag inte tror det finns några lätta matcher samtidigt som jag tror så hårt på löven). Tror det blir en tuff och målsnål match som vi vinner om vi gör ett bättre jobb i defensiven än de tidigare matcherna.
// Johan Tinnert @TinnertJ  
(Jobbar på ledig tid med Björklövens hemsida och webb-tv)

- Bloggen tackar återigen Johan för hans eminenta medverkan:)

----

Bloggen passade även på att ställa några snabba frågor till Viktor Mårtensson inför kvällens match:

Vad tycker du fungerat bäst under de inledande matcherna? 
- Jag tycker att allting har funkat helt okej, ungefär samma nivå både offensivt och defensivt! Men vi kan bättre!

Hur skönt var det att vinna mot "jobbiga" BIK Karlskoga?
- Det var jätteskönt! Karlskoga är ett bra lag, och dom trashtalkar ju mycket så då blir det ju extra skönt! 

Hur nöjd är du med din egen insats så här långt
- Jag är inte nöjd med min insats så här långt, jag vill bidra med mer energi och tacklingar än hittills! 

- Ett stort tack till Viktor som tog sig tid att svar på mina frågor!

-----

Nu kör vi! Mosa Löven.....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar