9 september 2013

Så här går det - ranka mig hit och ranka mig dit.




Det ligger i tiden att ranka lag. Tänker plötsligt på en barnramsa:

Rida rida Ranka
hästen heter Blanka
Vart ska vi rida?
Till en liten piga
Vad kan hon heta?
Jungfru Margareta
den tjocka och den feta

Lite så är det faktiskt. Att ranka lag inför en säsong är lite som att dikta, att hitta på, att spekulera och till slut sitter man ensam med "den tjocka och den feta". Som en förlorare. Kan vara läge att omformulera denna klassiska dikt/visa:

Åka åka skridskor
Laget heter Gulsvart
Vart ska vi åka
Till en liten målgård
Var kan den ligga
Viktor, Viktor Mårtensson
den starke och den heta


Har Bloggen genast tappat spåret? Inte då. Det är helt naturligt att ta ut svängarna lite. Gå lite omvägar mot målet. Det blir genast roligare då. Se bara hur elegant Bloggaren vävde in en nutida riddare, Viktor Mårtensson, i prosa från 1871. Inte många, nu levande ishockeyspelare, som fått en sådan hyllning!

Nåväl! Rättning i leden, kragen inåt och näsan utåt. Dags för inspektion av de kombattanter som förväntas göra upp om säsongens åtråvärda platser till kvalserien.

1. Västerås
- Kommentarer egentligen överflödiga. Vi är vackrast vi är bäst, vi är de som vinner mest! De som säger emot har ingen insikt, ingen kunskap, är avundsjuka eller helt enkelt från - Stockholm. Med Fagervalls militära ledarskap kommer varje beväring, f´låt spelare, få veta sin plats. Det blir rättning i leden och marsch pannkaka. Anfall är bästa försvar och resten fixar Jerry Williams! Dessutom har vi seriens absolut bäste målvakt i Jonas Fransson. Sug på den ni, Röglefans! Skulle ingenting annat funka kan vi alltid släppa lös Viktor....

2. Djurgården
- Efter en imposant och intressant försäsong kommer Djurgården till spel fullpumpade med självförtroende. Nu i avsaknad av gamla kulturbärare men istället iklädda spelare som är bättre rustade att klara spelet i allsvenskan. Vår egen(!) Marcus Ljung kommer göra en kanonsäsong och visa med all tydlighet varför han förärades guldgallret när han spelade med oss. Djurgården kommer dock få finna sig i att förlora alla matcher i våra inbördes möten. Någon jävla ordning får det ändå vara! Djurgårdarna hotar även denna säsong med en "invasion Västerås" till den 20/9. Vi spränger alla broar så ingen kommer hit, simple as that!

3. Oskarshamn
- Ja, nu blev ni allt förvånade, va, Va, VA! IKO, hahahaha! skämtar mannen? Nej, det gör han inte. "Mannen" tror på fullt allvar att Oskarshamn kommer chocka etablissemanget och knipa en direktplats till kvalserien. Med Spelevinken Fredrik Söderström som anförare kan allt hända. Har man dessutom en spelare i truppen som heter Rasmus Djerf så måste det bara gå bra! Morten H Poulsen låter mer som en dansk politiker i förskingring och får ses som ett svagare kort. Finns det inte en författare som heter så? Hm, nej, han heter Henning Poulsen och finns inte med i laguppställningen. En värvning som annars hade glatt tränaren Söderström. Han gillar ju de "intellektuella", nämligen!

4. Malmö
Jag är en liten gåsapåg från Skåne.
En skåning som Ni vet är alltid trygg.
Och fast jag är så nära sol och måne.
jag sitter säkert på min gåsarygg
- Varför tänker jag alltid på Edvard Persson så fort Malmö kommer på tal? Den dum-dryg-snälle lite små-fet-tjocka skåningen som gjorde sig populär i stugorna genom att sjunga och att - äta! Passande nog spelade han 1925 in en film med titeln "Miljonär för en dag". En titel som ganska bra beskriver just Malmös ekonomiska problem de senaste säsongerna. Oavsett detta tror Bloggen att Malmö kommer var med i kampen om direktplatserna men får se sig slagna på målsnöret av just Oskarshamn!

Så, det får räcka för denna gången....resten tar vi sedan. Det är ju iofs ganska ointressant var de andra lagen hamnar men av ren artighet tänker jag trots detta ge facit på förhand. Då slipper de/ni oroa sig, typ. Skönt att veta vart det bär och barkar, liksom...

Del 2:

5. BIK Karlskoga
- Super vi så super vi, och tränar vi så super vi också! Var det inte så som backgiganten Martin Thelander uttryckte sig på upptaktsträffen nyligen? Eller har jag möjligen hört fel? Kanske har jag det men det gör inte så mycket. Dementier skickas i vanlig ordning till någon annan. Laget då? Tja, i vanlig ordning har mopedraggarna tappat det mesta av sin spets lagom till ny säsong. Det man har kvar är nämnde Thelander, Fredrik Högren, Daniel Wessner och Carl Berglund som återigen ska lära ut "boforsandan" till nyanlända spelare. Tvillingarna Westerholm förväntas vara lite bättre.

Kan Henrik Björklund hitta tillbaka till målformen han hade innan skador tvingade honom av isen förra säsongen? Nej, det ser som vanligt tunt, urvattnat, och blekt ut i truppen. En tröst är att man lyckats värva Henrik Larsson som - back! Visste att han var en hygglig innebandyspelare vid sidan om fotbollen men ishockey, det var något nytt! Och är inte han lite gammal? Trots allt kommer BIK gneta på i vanlig ordning och ta en säker playoff-plats.

6. Rögle
- Rögles gröna tröjor framkallar en lust att spontankräkas hos denne Bloggare. Det är något visst med - grönt. Somliga gillar det, andra inte. Jag, inte. Tänker på barndomen och de förhatliga gröna ärtorna som skulle ätas upp. De rullades runt, runt, på tallriken tills man slutligen, med en rysning, tog mod till sig och svalde eländet. Allt för att få komma ut och lira boll med grabbarna igen. Lite så ser jag på Rögle. Som min barndoms förhatliga gröna ärtor. Och dessutom masken! Masken Karlsson. Att ha en mask i grönsakerna kan aldrig vara bra. Fråga vilken frukt eller grönsakshandlare som helst:
- Har ni Äpplen?
- Ja, frun!
- Med eller utan mask?
- Utan mask, så klart!
Men i Rögle har de Mask i laget. Från början. Det kan aldrig bära sig. Det kan gå maskor på strumpor, och det kan maskas i byten. Nej, jag tror inte på Rögle. För mycket mask för min smak. Men topp sju kommer de bli, likt förmaskat!

7. Björklöven
- Självklart ska Löven med till topp sju. Detta grundar jag på min moster Birgitta. Hon bor nämligen i Umeå. Hon håller på Björklöven. Så även hennes barn tillika mina kusiner. Och det vet alla att släkten är värst. Dessutom kan faktiskt detta lag lira en anständig ishockey. Lite hockeyns ABC, Anfall, Backa, Chuutt! Genom tiderna har inte Björklöven glänst och sprakat särdeles mycket men de känns så där typiskt norrländsk sympatiska. Ett lag att tycka om fast man kör över dem, typ. En blanddoft av Norrlands Guld, finkel, hjortronmosse och krondike. Västerbottens Channel Nr:5. Dessutom har ju Jocke Fagervall, vår tränare,  Umeå som sin hemstad.

8. SSK
- Anrika Södertälje får det tuffare än jag trodde en bit in på försäsongen. Såg dem i två matcher och tyckte de var riktigt duktiga. Nu kommer dock signaler om mycket skador och en tunn trupp. Redan nu, tänker jag, och inser att hela säsongen återstår! Sebastian Idoff, som är en trevlig kille, har inte övertygat helt i kassen. I genrepet small det sju gånger i röven. Visserligen mot AIK men i alla fall. Enligt signaler från inbitna supportrar till SSK är truppen på tok för tunn. Tunn som nattgammal is. Bloggen sänker därför SSK till åttonde plats i denna ranking. Här får de ligga och skvalpa tills de frisknat till.


9. Timrå
- Om Timrå vet man väldigt lite. Jo, Timrå ligger bredvid, eller intill, Sundsvall. Timrå är därmed att likna vid Nacka eller Rinkeby. Timrå är nämligen en förort. Enligt Etymologin betyder timrå  "fuktig sänka". Känns genast bättre med Timrå IK än Fuktiga Sänkans IK. Eller hur?

Arenan laget spelar i heter  E-on Arena! För mig fullkomligt obegripligt. E-on? E-4:an känner jag till. Stor bred väg som passerar genom Sundsvall men E-on är obekant. Kanske en mindre väg? Laget då? Tja, de har värvat lite spets i André Hult som de senaste säsongerna lirat i ryska division två. Eller var det division ett. Känns stabilt. I övrigt består laget av larvigt många egna unga produkter. Har de helt missat att det är fritt fram att importera jänkare? Nå, Bloggen är som vanligt ödmjuk och bestämmer att Timrå IK kommer hålla sig kvar med god marginal.

10. Karlskrona
- Förra året omsatta KHK fler spelare än vad som numera jobbar på Statliga Pneumatiska Verket. En strid ström av spelare, och ledare, och tränare, och sportchefer, vandrade ut och in i klubbens lokaler.
- Tjena, vem fan e du då?
- Jo, jag är er nye tränare, Janne!
- Jaha, hur fan ska jag kunna veta det!
---
- Tjena, vem fan e du då?
- Jag är er nya målvakt?
- Jaha, hur fan ska jag kunna veta det?
---
- Tjena, och vem FAN e du då?
- Jag är DÖDEN!
- Jaha, och hur fan ska jag veta det då? Jaha, jag ser. Ingen klubba, bara liar!


11. Almtuna
- Många hävdar att Almtuna åker ur i år. Se, det gör inte jag. Jag vill att de ska åka ur, men det är en annan sak. De får gärna komma tillbaka den dag de har en anständig arena att vistas i. Sämre är jag inte. Har sett Almtuna en match under försäsong mot mitt eget Gulsvart och förstår att det blir som vanligt. Med små medel har AIS värvat ihop ett beigt gäng spelare som med näbbar och klor kommer kämpa för att klara föreningen kvar. Som stöd har man värvat in Erik Hanses från Leksand. Hittar han rätt i sitt spel. ja då är AIS kontrakt inte hotat. Så mycket betyder nämligen en riktigt bra målvakt.

12. Asplöven
- Grattis Luleå 2. Ni klarar er kvar. Trots inlån av spelare från hela Norr och Västerbotten samt ett halvdussin Finnar som kommer gående över isen på Torneå älv. Det jag sett, det lilla jag sett, av Asplöven pekar på att de har en mer färdig trupp till denna säsong. Nu gäller bara att få ihop pengar till alla bussresor. Men ingen fara för att åka ur. Inte enligt mig i alla fall...

13. Troja
- I vanlig ordning kommer Troja komma frustande och pustande till säsongsstart och efter tio omgångar är de med i toppen. Sedan tar det slut, som vanligt. Märkligt att de kan hålla på så år efter år. Tokbra, sedan tokdåliga, för att sedan rädda kontrakt med god marginal. Nej, jag tror inte på Troja i år heller. Dessutom tror jag att det kan gå riktigt illa. Så illa att de riskerar att tappa sin plats i allsvenskan. Ja, det tror jag. Mycket tror tror jag men det jag tror det tror jag på - tror jag!

14. Mora
- När det gäller Mora IK så finner jag inte ord över hur bedrövliga de är. Väljer denna länk istället.

Se och lär MrMadhawk, så här ska en ranking se ut! Jämför gärna...


Väl mött till nästa inlägg :)


4 kommentarer:

  1. Du är rolig du Gurkis, fina beskrivningar du ger, bra jobbat, i bland undrar man om du har en familj, så mycket jobb som du lägger ner, å du, krya på dig, så du inte blir en inlagd gurka:0)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Tack för det, du sköne man! Må du få en underbar säsong med ditt lag. Bara för att det är du. Alla andra kan dra åt helvete, typ:)

      Radera
  2. Som du var inne lite på så kommer namnet E-on Arena faktiskt från E4:an, de har nämligen en påfart till E4:an i Timrå. Namnet var först E4-påfart Arena. Sedan fick någon smart pr-firma några miljoner för att modernisera namnet, och kom med det mer internationellt klingande namnet E-on Arena, för till och med en Timrå-bo kan läras att "on" är engelska för "på".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!låter helt osannolikt. Kan det verkligen stämma eller driver du bara med mig:)

      Radera