5 september 2013

Match mot Skellefteå - ujuj!



Det kommer bli åka av i dagens match borta mot Skellefteå. Eller vad sägs om detta:
- "Den 14:e Februari är ett speciellt datum för oss Skellefteå AIK frälsta. Varför? Därför denna kväll förlorade vi borta mot HV 71 med 0-4, den senaste förlusten under ordinarie matchtid. Det var 25 matcher sedan" Källa

Till denna match kommer Gulsvart lagom stukade efter en radda matcher utan rim och reson. Jag passar på att citera Viktor Mårtensson:
- "Har en bra känsla ändå! Vi har tränat mycket grunder den senaste tiden och det har blivit bättre!"

Självklart är det så att laget fått mer is under fötterna sedan matcherna uppe i Umeå. Lite mer tid för att hitta tillbaka till de linjer i spelet som man hade föregående säsong. Frågan är nu bara hur klokt det var att förlägga den sista träningsmatchen borta - mot Skellefteå? 

Med upp följer nu några nya spelare. Eller åtminstone en. Kanske två. Jeremy Williams och kanske Kevin Doell. Ska man tro Johan Thalberg, och det ska man naturligtvis, så är "Jerry Williams en tillräckligt bra skridskoåkare för den stora rinken, gick rakt mot mål och sköt på ALLT som kom i hans väg. Första intrycket? Astronomiska längder bättre än Iuorio men strax bakom Romano". Källa

- När det gäller Kevin Doells medverkan handlar det mer om logistik. Att han hinner fram i tid, helt enkelt.


Hur laget formeras vet nog bara Fagervall i detta nu. Förhoppningsvis. Eller självklart vet han - eller hur? Enligt säker(!) källa kommer fjärdeformationen vara intakt. Däremot har jag ingen insikt i hur övriga formationer kommer formeras. Törs man gissa att Fredrik Johanson går in som center tillsammans med Romano och McArdle? Eller blir det Kinisjärvi, som är en naturligt center, som tar den platsen? Oavsett vilket blir det spännande att se vem som får spela med vem.

Så tillbaka till den fundering jag hade om matchen. Hur klokt det är att avsluta träningsmatchandet mot svenska mästarna? Kan tänka mig att tankegångarna gick så här tidigt i våras mellan sportchefen och tränaren Jocke Fagervall:

- Jo, du Jocke. Vad sägs om att avsluta träningsmatchandet mot Skellefteå?
- Hm, hur tänker du då?
- Jo, vettu, vi har ju några enklare matcher innan som vi vinner. Där vi formar laget och får lite självförtroende.
- Jaha! så Leksand och AIK är "lättare" matcher?
- Jovisst serrö! Och Almtuna blir en baggis, och SSK har inget vidare lag, enkla segrar!
- Jo, men det låter ok!
- Bra, bra! Då säger vi det. Kul för grabbarna att avrunda segerraden med att tvåla till Skellefteå! Jag ringer direkt och bokar....

Nåväl! Skulle inte förvåna mig ett dugg om vi gör en kanoninsats när man minst anar det!

-----

Senaste nytt:

Blev nyss kontaktad av Lars Lindberg, kommentator till kvällens match, och försökte då ge min syn på Gulsvarts styrkor och svagheter. Det var inte det lättaste. Trots att jag själv sett alla utom en match under försäsongen så visste jag inte riktigt hur jag skulle beskriva lagets insatser, eller, styrkor! Det blev nog lite väl klyschigt, misstänker jag. Å andra sidan är det just klyschor som etablerade expertkommentatorer levererar i parti och minut.

Det jag försökte framhålla är att vi egentligen är ett ruskigt bra lag men har haft lite otur, med det mesta, under försäsongen. "Pucken har inte studsat vår väg", "Det har varit lite stolpe ut", "Vi har inte haft marginalerna med oss", och så vidare. Kanske borde jag istället sagt att "Gulsvart har varit fullständigt bedrövliga"! Ärlighet varar ju längst hävdar vissa..

Jag försökte trots allt lyfta fram några saker som kunde tala till vår fördel i kvällens match:
- Laget har fått träna en vecka sedan senaste matchen
- Jerry Williams har anslutit(målskytt)
- Jonas Fransson vaktar kassen(har varit stabil)
- Kevin Doell kanske spelar(om han hinner fram)
- Viktor Mårtensson är LADDAD!

Så, nu kör vi....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar