8 september 2013

Jänkare - och namn!

Brett Fordon - en svårpasserad back!


Hörde nyss att AIK värvat en ny back. Han heter Brett Carson. Kom då att tänka på en rätt dråplig historia från min tid i lumpen. Jag och en lumparkompis gick vakt på kompaniet. Det var vinter, mörkt och kallt. Området vi patrullerade var stort och det tog sin tid att gå en rond. Det var alltid lika läskigt när man närmade sig området där alla stridsvagnar, bandvagnar och andra militära fordon stod uppställda. Det knäppte och knakade i pansarplåtar pga av fallande temperatur. Till saken hörde att det då och då kom in folk, obehörigt folk, som försöka stjäla diesel ur någon av de cisterner med bränsle som fanns på området. Man var med andra ord lite på helspänn mest hela tiden. Dessutom utrustade med skarpladdade automatkarbiner. 

Nåväl, vi gick vår runda en gång, tog en välbehövlig paus med lite värmande kaffe, och påbörjade därefter rond nummer två. När vi kom ned mot uppställningsplatsen för alla stridsvagnar igen tog min kompis tag i min arm och pekade:
- Du, vem är det där?
- Vad då! svarade jag.
- Han som har alla lastbilar!

Först förstod jag ingenting. Han pekade mot några stora lastbilar med trailers som användes för att transportera bland annat stridsvagnar på. 
- Vad menar du? frågade jag.
- Jo, vem fan är Bred Last? Det står ju så på alla de där lastbilarna som fraktar stora saker!

För ett ögonblick visste jag inte om han drev med mig eller om han helt enkelt var så korkad! Visserligen var han från Arboga, men i alla fall. När jag insåg att han faktiskt trodde att skylten med texten "Bred Last" var namnet på den som ägde åkeriet kunde jag självklart inte hålla tillbaka skrattet. Ni kan säker gissa vad han blev kallad resten av lumpartiden, ja just det, Bred Last!

.......




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar