26 mars 2012

Kvalserien #5



Nu vankas det mer ishockey. Det är nästan lite mycket nu. Sedan undertecknad, i ett tillfälligt tillstånd av hybris, tecknade ett avtal med Viasat har det blivit osedvanligt mycket ishockey. Under lördagen till exempel blev det först Djurgården - Timrå som följdes av Leksand - Rögle. Därefter en paus på några timmar för andra viktiga göromål innan nattmatch i NHL. Denna gång Detriot Red Wings mot Carolina Huricanes. Mycket ishockey blir det.

Kan man då göra några jämförelser mellan dessa matcher. Göra några kloka reflektioner? Inte då. Det man kan säga, dock, är att det är en jäkla skillnad på underhållningsvärde beroende på vilka lag som spelar i NHL. Under natten mot lördag tittade jag på New York Rangers som mötte Buffalos Sabres. Den matchen var i sanning riktigt dålig. NHL-hockey när den är som allra sämst. Bara ett ständigt flängande fram och tillbaka, fram och tillbaka, utan antydan till någon form av genomtänkt spel. Luleå Hockey möter Luleå Hockey - typ. En jädra massa fart men ingen tanke. 

Matchen med Detriot höll en helt annan nivå. Otroligt skickliga spelare i det laget. Fanns flera som kunde slå anständiga passningar och stundtals var det ett fantastisk snabbt och effektivt passningsspel. När Detroit hamnade i underläge, 1-4, satte de bara gasen i botten och vände till 5-4. Inget snack där inte. Inte en gamnacke så långt ögat nådde. Där har vi mycket att lära. Tron på att det ALLTID går att vända en match.

Kvalserien
Leksand - Rögle 2-5
Rögle fortsätter att gäcka mig. Jag vill att de ska förlora. Mikael Gath-syndromet. Kan inte släppa det. Men de svart-gröna vägrar bifalla min önskan. I Tegera Arena gjorde de processen kort med ett stirrigt och darrigt Leksand som tycks, i vanlig ordning, drabbats av gummiben och gummiarmar lagom till våren. Märkligt! Segern var fullständigt rättvis och Leksand har mycket att fundera på till returen på tisdag.

Bofors - Örebro 3-2
Bofors ångar på. I vanlig ordning vägrar de att ge upp. Lite av Detroit över brukslaget. Även man man dunkar ned dem i skridskoskaften med några mål så kommer de ständigt igen. Och igen. Och igen. De tycks inte inse att de är ett rätt mediokert gäng ishockeyspelare! Man kan undra hur långt det ska bära? När ska luften gå ur? Örebro, däremot, får börja ladda för nästa säsong. Känns surt, kan jag tänka, men de har på något sätt själva försatt sig i denna prekära situation. Det funkar inte att förlora sig genom en vårsäsong i väntan på kvalserien....

Djurgården - Timrå 2-3
Djurgården är lite av ett mysterium för mig. Likaså Timrå. Fast på helt olika sätt. Alla matcher jag sett där DIF spelat har jag hela tiden väntat på "proppen ur" för laget. Men icke. Det vill inte lossna. De får jobba något så kopiöst för minsta medgång. Skillnad då på Timrå som tydligen löst den hemliga "koden" för kvalspel. De påminner en hel del om hur Växjö bar sig åt i kvalserien förra säsongen. De bidar sin tid. Lite sköldpadda av det hela. Tar det lugnt, låter motståndarna svärma runt egen kasse, för att sedan plötsligt gå till anfall och - göra mål! De är synnerligen effektiva och har den tur som är nödvändig för att överleva kvalspelet. Eller?


SM-slutspelet
Skellefteå AIK - AIK
Vad ska man förvänta sig av den första matchen mellan SAIK och AIK? Troligen blir det lite av det klassiska. Lagen "känner" på varandra, spelar lite avvaktande, inväntar rätt läge att gå fram, för att sedan lossa på handbromsen och tokköra. Är övertygad om att Norrlandslaget kammar hem första matchen. Rent av ganska enkelt. AIK, med förra årets semifinalspel i minnet, kommer vara lite tagna av stundens allvar och vika ned sig. Så tror jag. Och den som tagit del av mina tips tidigare denna säsong vet att jag sällan har rätt..

Brynäs - Färjestad
Här vill jag bara säga en sak. Vinn Brynäs, vinn! Då jag är en stor vän av underhållande ishockey vill jag se Brynäs som segrare i denna semifinal. Ryggsäckshockey har jag sett tillräckligt av genom åren. En form av ishockey som FBK tycks vurma varmt om. Endast en Värmlänning kan älska FBK!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar