24 mars 2012

Fult spel..

Fula Leksand?
Mycket smutskastning mellan supportrar efter matchen Leksand - Bofors. En match där Leksand inte lyckades bryta ned sina motståndare utan fick nöja sig med vinst först på övertid. Ett inte alldeles oväntat resultat då Bofors stretat emot bra de inledande omgångarna. Men för många Leksandsfans är det tydligen väl hårdsmält att ett litet "skitlag" som Bofors vägrar lägga sig ned utan kamp. 

Nu har jag själv inte sett det som hände i denna match men sedan tidigare möten hävdar Leksandsfansen bestämt att Bofors har flera spelare som "filmar" och uppträder som primadonnor på isen. Nu fick man tydligen vatten på den berömda kvarnen då historien upprepade sig i Tegera Arena då Boforsspelare  "svimmar" och segnar ned döende på isen för att i nästa stund repa sig och ta ett nytt byte. 

Kommer osökt att tänka på Italiensk fotboll. Liknelsen är ganska träffande. Där ser man ofta hur en spelare får en smäll, slänger sig på marken, rullar fyra fem varv, pekar på sin skadade(!) kroppsdel, vinkar efter ambulans, sjukvårdare, helikopter, naprapat, kiropraktor, onkolog och slutligen sin personlige assistent. Den skadade spelaren förs sedan till sidan av planen där ett massivt uppbåd av personal behandlar skadan(!). Helandet av skadan, i de allra flesta fall, är lika genialisk som enkel. Kylspray! Hur ofta ser man inte hur läkaren helt enkelt öser på med kylspray rakt på benskyddet(!) eller mot skon(!) och genast, som ett under, ett mirakel, tillfrisknar spelaren och är redo att ge sig in i stridens hetta igen. Här har bevisligen den allmänna sjukvården, primärvården, missat något mycket väsentligt. Utrusta alla läkare med kylspray! Kan det bli enklare och mer kostnadseffektivt?
Nåväl. Till saken igen. Är det så att Bofors har fler spelare som filmar än andra lag? Jag vet inte alls. Jag är inte rätt person att uttrycka en åsikt i detta inflammerade ämne. Rent generellt tycker jag det är ett fruktansvärt ofog, som i fotbollen, att ständigt skaffa sig fördelar genom att "slänga sig" vid minsta kroppskontakt. Under innevarande säsong har jag nog sett 50 matcher, minst, från allsvenskan och mitt intryck är att "filmandet" är en väldigt ovanlig företeelse. Med andra ord tror jag inte att Bofors spelare är mer benägna att "filma" än något annat lags spelare. Men det är vad jag tror, inte vad jag vet....

För övrigt besvarar Bofors dessa anklagelser med att hävda att Leksand spelar fult! De påstår att Leksand  kommer undan bestraffningar bara för att de är just - Leksand. Och så kanske det är, ibland, att ett lag gynnas mer av domarens bedömning. Men att det skulle gälla rent generellt tror jag inte ett dugg på. I enstaka matcher, ja, men en annan gång kan det vara Bofors som drar nytta av domarens bedömning...

Men visst är det lite häftigt med alla heta känslor under ett kvalspel. Bofors med sina "primadonnor" och Leksand med sitt "fula spel" får streta vidare. Vi andra, som inte är involverade, kan sitta lugnt framför våra skärmar och bara njuta av tjafset....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar