21 februari 2012

Rolle Stoltz kanske gråter i sin himmel...


Som ung följde jag alltid Tre Kronors öden och äventyr via Sveriges Radio & TV. Under en lång tid fanns Lars-Gunnar Björklund vid mikrofonen som kommentator och han flankerades av Roland "Rolle" Stoltz. Än idag minns jag med välbehag alla underbara referat dessa två gentlemän levererade till Svenska folket som andäktigt följde sändningarna. Lars-Gunnar var en ordsprutan som skapade en underbar atmosfär med sitt målande språk medan "Rolle" stod för det jordnära, det snusförnuftiga. Där Lars-Gunnar gick i taket av extas och vrålade rakt ut i etern satt "Rolle" lugnt och stillsamt konstaterande att "det var bra gjort". Hans ständigt återkommande universallösning för all framgång på isen var alltid densamma: - Grabbarna måste åka mer grillor! För mig var, och är, Roland "Rolle" Stoltz en av våra absolut största genom tiderna. En legend i ordets rätta betydelse. Bara att titta på hans enastående meriter för att inse detta. 

Många av dagens "expertkommentatorer" och "bisittare" har där mycket att lära. Roland var inte intresserad av att sätta sin egen person i fokus. Han ville bara ge röst åt sin enkla åsikt. Stort!

I dagar som dessa när anrika Djurgården är på väg mot kvalserien skänker jag en tanke till Roland "Rolle" Stoltz som troligen hänger vid en sargkant upp i Guds egen hockeyrink. Undrar vad han skulle säga om han kunde? Troligen det han alltid sa: - Ni måste åka mer grillor, grabbar!


2 kommentarer:

  1. Trots att mina sympaiter för Dif är obefintliga så måste jag hålla med dig. Rolle var bra på alla sätt och vis.

    SvaraRadera
  2. Och sen var han ju medlem i Tortuna Golfklubb också.....bara en så sak.


    StorGurkanBosse

    SvaraRadera