27 maj 2009

Framgång - hur går det till #2

Del ett i detta ämne



Bloggen fortsätter nu sitt försök att definiera och analysera vad som gör en del lag till vinnare medan andra blir, eller förblir, förlorare!

Under de år jag följt ishockeyn i Västerås kan man minst sagt säga att intresset för laget, och därmed publiktillströmningen, har varit mycket upp och ned. Detta oavsett vilken serie man för tillfället spelat i, vilket lag man ställt på isen eller vilken sportslig framgång man vid tillfället uppnått.

- Man kan med andra ord inte självklart koppla ihop sportslig framgång med publikt intresse! Lika lite är det givet att ett lag som spelar attraktiv ishockey lockar massorna till hallen. Inte ens ekonomiskt starka sponsorer är någon självklarhet till framgång för ett lag!

Utan att analysera allt för mycket vågar man dra en enkel, och inte alls förvånande, slutsats när man söker bakåt i tiden efter "toppar" i intresset för stadens ishockelag. Bloggens slutsats blir därmed att följande kriterier bör/måste uppfyllas för att intresse skall skapas och hållas vid liv:
  • Identitet - Laget måste innehålla spelare som gemene man kan identifiera sig med, känna igen, eller ha sympati för. Lokala spelare är aldrig fel! Med andra ord är det aldrig fel att lyfta in juniorer i laget! Genom åren har Västerås haft en bra tradition att skola in juniorer som sedan nåt Elitnivå! (Patrik Juhlin - känns han igen?)

  • Målsättning - Laget måste ha en tydligt deklarerad målsättning - typ - vi skall gå upp i år! Se gärna på Leksand! Det är ingen höjdare med föreningsledare/tränare som velar och pratar om att "vi tar en match i taget - och sedan får vi se hur långt det räcker"! Det lockar inte folk till arenan! Kan tränaren vänta - så kan minsann publiken också - vänta!

  • Profiler - Laget måste innehålla, en eller helst flera, profiler som bryter mönster, utmärker sig på något sätt. Det kan vara en buse, en tekniker eller en helt vanlig galning! Men framför allt spelare som väcker känslor hos publiken! Greg Jacina - någon?

  • Media - Det som skrivs om laget påverkar publiktillströmningen mer än vad man vill tro. Därmed måste det finnas en pressansvarig som förser media med "material" vilket upplevs spännande och intressant för läsaren. Föreningen måste på alla punkter vara oerhört professionella medialt. Det gäller allt från kontakter med lokalpressen till publicering på Internet.

  • Sponsring - Det behövs en tydlig profilering i sponsringen av laget. Flera små sponsorer imponerar inte. En storsponsor skapar förväntningar och hopp om långsiktighet.

  • Ledarskap - Nu pratar vi ledarskap i bemärkelsen ordförande och sportchef! Dessa personer är nyckelfigurerna som skall hålla ihop alla ovanstående kriterier. Det är dessa personer som skall stå på barrikaderna, var dag, och i varje andetag marknadsföra sin produkt. Och detta på ett sådant sätt att ingen någonsin tvivlar på målbilden som beskrivs!



Handen på hjärtat alla goa VästeråsGurkor! Hur många av ovanstående kriterier uppfyller vårt lag just nu? Ja, just det! Och för att göra det ändå lite värre för oss Gurkor så är det bara en handfull lag i Sverige som lever upp till denna mix av kriterier! Ett av dessa lag är självklart - Leksand! Ett annat lag som nästan lyckats nå lika långt på senare tid är AIK! I Ellitserien har Färjestad lyckas oerhört bra att sälja sin produkt, i alla fall lokalt, så även HV71 och Linköping!

Bloggen hävdar med bestämdhet att ovanstående kriterier inte behöver backas upp med "miljoner" av en givmild sponsor. Självklart underlättar det en aning med mycket pengar men det innebär inte att med självklarhet att målsättningen uppfylls. (se gärna Leksand!) Det viktiga är att man får med så många ingredienser som möjligt kring sitt lagbygge. Det är inte lyckosamt att bli beroende av endast en födkrok, tex en sponsor, eller en stjärnspelare. Tappar man en, eller bägge, så står man åter med byxorna nere!

- Det är med andra ord bättre med ägg i flera korgar - typ!


Fortsätting följer!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar