10 maj 2009

Bloggvärlden - en värld i sig!

Sexigt?


Sitter här, mitt i natten, och funderar på fenomenet med "Bloggandet". Själv är jag en gammal Internetnörd som tog mina första stapplande steg i Cyberrymden på mitten av 90-talet. Då gällde uppkoppling med modem och telefonlina. Det innebar vanligtvis en hel del svavelosande eder innan man lyckades ta sig ut på det hägrande nätet! Ofta blev man avbruten under uppkopplingsprocessen av någon familjemedlem som just då bestämde sig för att använda telefonen vilket raskt, och omedelbart, fick ned undertecknad på jorden igen. Det var bara att börja om igen!


Den första tiden på nätet var ganska spännande även om där inte fanns mycket att hämta! Inte ett Pirat Bay så långt ögat nådde. Med den blygsamma uppkopplingshastighet som då rådde hade man fullt sjå att ladda enbart textsidor! Dök det upp bilder så var det rena mörkret - bokstavligen. Då kunde man gå ut med hunden och komma åter innan sidan laddat färdigt!


Den mesta tiden spenderades på något "forum" där man satt och skickade textmeddelanden till varandra. Med tiden lärde man sig så smått själv "bygga" en hemsida och genom MYCKET besvär ladda upp denna på en server. Det var tider det!
Sedan vet vi alla hur det gick. Numera är det lika självklart att ha tillgång till ett snabbt Internet som rinnande vatten. Det mesta har blivit så oerhört mycket enklare. Men har det blivit bättre? Tja, utifrån min horisont tycker jag inte det! Det har blivit mer, av allt, men det har definitivt inte, per automatik, blivit bättre - av allt!


Men det lämnar vi därhän. Vad jag vill komma fram till är detta med Bloggandet. Det slår mig nämligen att de bloggar som tilldrar sig störst intresse är sådana med samma innehåll som de streamade tv-program man kan se idag! Enfalden har därmed flyttat ut i bloggvärlden! Istället för att vi vanliga dödliga tar tillfället i akt att ge åsikt om, och mot, det mesta så är trenden att ju mer "bling" och "fåfängt" desto bättre!


Det är tydligen så att bloggar som lockar mest besökare ofta är skrivna av unga flickor som på ett utlämnande sätt berättar om sina umbäranden. Gärna med inslag av flärd, lite halvnaket, och rätt ofta rent sexistiskt! De vanligaste inläggen brukar beskriva något liknande som "gud vad snygga kläder jag hittade på HM" , "var på fest igår" eller " idag är jag lite ledsen" allt inpackat med bilder på t-shirts och leende unga damer i dramatiska (!) poser! [exempel men klicka på egen risk!]


Ex på kommentarer som kan läsas på dessa bloggar:

- Du är sååååå snyyyyyyygg!
- Du är ssssssså Vaaaaaaacker!
- Izza bjöd mig på tequila igår och jag skrattade som bara den!
..osv.


Säger då det! Man kan kort och gott säga att MTV har fått fäste i bloggandet! Mycket bjäfs, bling och glitter, men oerhört lite substans!


Skall man då förfasa sig över detta? Tja, inte vet jag. Personligen tycker jag bara det är lite märkligt att könsrollerna cementeras än mer nu när alla ges möjlighet att uttrycka sig fritt! Män skriver om motorer och sport - kvinnor om bullar, parfym och graviditeter!


Det enda som "stör" mig lite är att de som försöker bedriva någon form av seriöst bloggande fullkomligen drunknar i denna enfald. Alternativt så är det detta vi vill ha, och då är det bara att köpa konceptet! Kanske är vi inte mogna ännu att hantera det mediala utrymme som bloggandet faktiskt erbjuder oss alla!


Personligen kommer jag i alla fall att in i det längsta vänta med att profitera på min kropp för att locka besökare till min blogg! Men, å andra sidan, blir efterfrågan tillräckligt stor kanske man kan göra vissa eftergifter.....


1 kommentar:

  1. Låt brudarna skriva sin skit så skriver vi vår:)

    SvaraRadera