5 februari 2011

#18 Markus Ljungh

Det är dags för denna blogg att lite närmare syna några av spelarna i årets trupp. Först ut till granskning blir därmed Marcus Ljungh. Jag vet att många redan lyft fram denne spelare vid olika tillfällen men det hindrar inte denna blogg att göra detsamma. Hellre sent än aldrig - typ!

Marcus Ljungh är en sällsynt begåvning som verkar lite i det tysta. Han briljerar inte med blixtrande skridskoåkning, med ett rungande slagskott, med mål och assist. Nej, han briljerar istället med sin oerhörda mognad i spelet. Hans eminenta förmåga att avväga vad han ska göra, eller inte göra, vid varje tillfälle på isen. Han utstrålar ett sådant stort lugn med allt vad han gör. Man får en känsla av att han i tanken hela tiden ligger steget före. När han väl får pucken vet han redan var han ska ta vägen, vem han ska passa, om han ska avvakta, lägga pucken djupt eller själv driva hårt mot kassen. Han tycks aldrig tveka. Det är häpnadsväckande egenskaper för en kille som egentligen borde spela med J18 eller J20 med tanke på hans ringa ålder!

Under matchen mot Sundsvall roade jag mig med att försöka följa honom extra noga i hans byten och banne mig om jag så här i efterhand kan anklaga honom för minsta misstag. Han var i det närmaste klockren i allt han företog sig på isen. En sekvens, i andra perioden, exempelfierar honom som spelare. Han var lite trängd nere i ena sarghörnet, såg ingen att passa, och valde istället att flippa pucken i en hög båge ut i mittzon. Samtidigt satte han fart på rören, satte press på den Sundsvallspelare som tog emot pucken, lyckades ta tillbaka pucken och fortsatte sedan in i anfallszon där han fick till ett bra avslut med tekning som följd. Den sekvensen är så typisk för spelaren Marcus Ljungh. Så ser det ut i byte efter byte. Lugnt, metodiskt, och med en självklarhet som är imponerande löser han alla sina uppgifter på isen.

Jag lyfter på  hatten och gratulerar VIK till att ha fått fram en sådan underbar talang. 

3 kommentarer:

  1. Ljungh har #18.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag tog uppgifterna från: http://www.vik.se/index.php/laget/truppen

    Men visst har han nummer 18!

    SvaraRadera