16 januari 2011

Västerås - Växjö 1 - 3

Till en början funderade jag på hur jag skulle skriva detta inlägg. Skulle jag låta all min frustration, min ilska, min besvikelse lysa igenom, eller skulle jag försöka analysera vad som egentligen hände? Jag bestämde mig därefter för att försöka belysa hur det fungerar för ett lag som inte har "flytet". Ett lag som ständig kämpar i motlut för att nå minsta medgång.

0 - 1 (första perioden)
Västerås drar på sig en utvisning. Växjö kliver på i sitt powerplay. Skott mot mål, målvaktsräddning, och vår back Andreas Lindh går in och stänger för en Växjöforward. Till mångas förvåning dömer domaren utvisning för Andreas. Brottsrubricering obekant! Växjö får spela fem mot tre och gör självklart mål!
- Efter den incidenten roade jag mig att att räkna hur många liknande situationer som inte renderade i utvisning. Jag kunde räkna till minst tre(3) stycken utan att domaren reagerade. 
Sensmoral: Det räcker inte att göra rätt - man måste även ha lite tur i domarens bedömning!

Powerplay Västerås (Första perioden)
Vid ställningen 0-1 får Västerås spela i powerplay. Lyckas skapa ett visst tryck. Vid en sargduell får en Växjöspelare en knuff, ytterst försynt, och dråsar in i sargen. Spelet går dock vidare några sekvenser innan domaren väljer att blåsa av då Växjöspelaren ligger kvar på isen(!). Döm vår förvåning då domaren plötsligt bestämmer sig för att döma förseelsen som en - boarding. Istället för spel fem mot fyra rinner denna chans ut i sanden.
Sensmoral: Ligg gärna kvar på isen om du får en knuff. Detta kan påverka domaren till din fördel!

1 - 2 (Andra perioden)
Västerås ligger på och forcheckar mot Växjös backar. En Växjöback vallar ut pucken längs höger sargkant ut  genom mittzon. När pucken ska passera Växjös avbytarbås genomför Växjö ett byte och har sex(6) spelare på isen. Pucken träffar skridskon på den "sjätte" Växjöspelaren innan han hinner in i avbytarbåset. Just i denna match, vid detta tillfälle, friar domaren. Momentet efteråt lyckas Växjö få in en puck i mål.
Sensmoral: Det räcker inte att göra allt att man kan som spelare, man måste ha lite flyt med domaren!

1 - 3 (Tredje perioden)
Västerås skapar inte mycket i sin jakt på kvittering. Växjö ställer upp och spelar av tiden. Hoppet finns dock om att ett slumpskott ska hitta rätt. Eller varför inte en utvisning till vår fördel. Men vad händer? Växjös Saviano trampar in i vår zon, ensam mot vår back Lundberg. Hans uppsåt är bara att fördröja spelet. Problemet är att den lille Saviano i det momentet har dålig balans, ramlar,  och tappar pucken till Lundberg. Då ljuder domarens pipa. På reprisen, via Jumbotronen, kan man se hur Lundberg, i  samma ögonblick som Saviano tappar balansen, lägger en lös hand mot hans skuldra. Domarens bedömning är glasklar. Fasthållning!

Västerås tvingas nu till spel fyra mot fem. Ingen fara på taket. Vi är bra i boxplay - tänker jag. Då kommer nästa olycka. En Växjöback hamnar i lite tidsnöd pga Dennis Rasmussen som stöter mot honom med sin klubba. Han väljer därför att skjuta ett dåligt skott som täcks av Dennis - klubba! Pucken ramlar ned vi Dennis fötter, men, han har släppt sin klubba som GICK AV(!) när den träffades av pucken. Istället för en enkel rensning ur zon kan Växjöbacken ta tillbaka pucken, lägga den mot mål, och sekunder senare står det 1 - 3!
Sensmoral: När det blåser motvind är det jobbigt att bära flyttkartonger!

De exempel som jag redovisar för är ganska typiskt för ett lag som inte skapar tillräckligt mycket av egen kraft. I varje match får man räkna med ett visst motflyt. Det är normalt. Men för Gulsvart som inte har det minsta medgång i spelet känns detta motflyt dubbelt tungt.

Jämför med Växjö som inte gör någon speciellt bra match. De kommer hit, spelar lagom offensivt, skapar lagom många målchanser och har just det flyt som lag med lite medgång ofta får. Det är som många kloka redan sagt: Tur får man inte - tur förtjänar man. Och det kan jag bara instämma i. Växjö förtjänade sin "tur" då de sett över matchen skapade mer än vad vi gjorde...

Personligen tänker jag nu lägga mig på en annan kravnivå än tidigare när det gäller Gulsvart. Det är nog bäst för hälsan. I fortsättningen ska jag försöka tänka lite mer långsiktigt. Se på de saker som vi gör bra och som vi kan bära med oss  in i  en framtid. Så får det bli...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar