23 januari 2011

Västerås - Almtuna 0 - 0


Supernolla..

Ja vad säger man? Två lag åker allt vad de kan, fram och tillbaka, från mål till mål i sextio minuter och matchen slutar noll mot noll! Jag vet att det finns de som hävdar att en match som slutar noll noll kan vara nog så underhållande. Därtill är jag skeptisk. För mig är själva målgörandet det som väcker mina känslor, min passion, oavsett om vi själva gör mål eller motståndarna. 

Ett mål skapar en ny dynamik i matchen, positioner förändras, förutsättningar ställs på kant, moment förskjuts, tempo förändras, och plötsligt skapas en ny dimension i spelet. Plötsligt måste ett lag kliva fram, det andra spela på ledning, och det blir genast en annan nerv i dramat. En ishockeymatch utan mål är som att se en Fransk film med en ändlös dialog som drunknar i sig själv. Man följer desperat med i meningsutbytet, handlingen,  dialogen, och försöker hitta sentensen, budskapet, poängen, men får till sist ge upp och i ren frustration byter man därför kanal....

När man idag stod på läktaren försökte jag ständigt leta efter detaljer, små avgörande moment, som var till vår fördel. Men det fanns inga tydliga tecken. Båda lagen var jämngoda, slog vakt om sin del av isen, spelade med stor säkerhetsmarginal, tog inga onödiga risker och slog hellre sarg ut/icing än att försöka sig på det oväntade.

Jag måste dock erkänna att matchen höll en förhållandevis hög nivå. Det var två lag som båda visade upp bra skridskoåkning, bra hemjobb, bra defensiv samt hade lika svårt att öppna upp motståndarförsvaret. Vår insats idag var betydligt bättre, genomgående i alla formationer, än senast mot Borås. Det var även två lag som spelade oerhört disciplinerat under hela matchen. Inga onödiga utvisningar för något av lagen, inga fula tilltag efter avblåsningar, inga pååkningar av målvakter. Kort sagt var det en väldigt ren match i det avseendet. Jag vet inte om det gynnade det ena laget mer än det andra. Kanske kunde vi varit lite mer aggressiva i vissa moment. Speciellt när vi hade avslut mot mål. Trots allt släppte AIS målvakt en hel del returer men vi var inte där och rotade.

Utifrån det jag såg idag vill jag ändå lyfta fram Gulsvart. De gjorde en bra match. Att vi har svårt med målskyttet visste vi redan innan. Men vi lyckades faktiskt få stopp på Almtuna. Det var bra. Vi lyckades under sextio minuter hålla Almtuna borta från de riktigt bra målchanserna. Bra bra! 

Almtuna är ett bra lag just nu och vi ska därför vara nöjda med dagens insats. Att vi sedan torskar på straffar ser jag mer som en parentes. Det viktiga idag var att vi kunde matcha ett lag som är i en ruskig form. Det lovar gott inför framtiden..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar