11 april 2009

"Sist i tabellen, ja vi é sist i tabellen, sist i ....."


Ja, så blev det igen. Surt sa räven och spottade ut ättiksgurkan! Trots denna nesa, denna fundamentala orättvisa, denna plågsamma insikt, dristar jag mig till att skriva några rader om lagens prestationer i årets kvalserie. Håll till godo!:


AIK
Var ungefär så bra som förväntat. Jag själv anser att de nådde lite längre än det förväntade. Trodde absolut inte de skulle sno tredjeplatsen. Den var gjuten för Leksand eller SSK. Men fel fick man - igen. AIK föll på lika stora delar orutin som darrigt målvaktsspel. Det räcker inte med en Dick Tärnström på isen och en Melin i båset – kära Gnagare!


Uppdaterat: 090412 20:16 Avd: - Skvaller!
"Mindre roligt var rapporterna från hockeyn. En person som verkar ha bra kontakter påstod att AIK Hockey gick åtta miljoner back denna säsong. Detta då trots att man låg en bra bit över budgeterat publiksnitt."



Leksand
Vad säger man? Jag, och andra med mig, hade våra farhågor om LIF inför årets kvalserie. Dessa blev tyvärr besannade. Nyckelmatchen var LIF – SSK i första omgången. Nu blev det förlust och ”kvalseriespöket” visade sitt fula tryne direkt för masarna. En mycket tuff inledning i kvalserien tog död på LIF:s chanser denna gång - tråkigt! (skall utveckla i ett annat inlägg varför det är tråkigt att LIF misslyckas) Åter kan vi tillskriva darrigt målvaktspel som en anledning till genomklappningen i årets kvalserie. Och därmed utelämnar jag allt annat ”tjafs” som hände runt denna förening inför och under seriens gång!

Västerås
Tja, en bra start, AIK borta(oavgjord) och Växjö hemma(vinst), en genomklappning mot Rögle hemma(förlust), en godkänd insats borta mot SKK (oavgjord), två hyggliga insatser mot LIF(två förluster), en skaplig hemma mot SSK(förlust), godkänd insats borta mot Rögle (förlust), stark insats borta mot Växjö(vinst) och en avslutande underhållande match mot AIK hemma(förlust). Bättre än så var vi inte – helt enkelt. Inget att ens snacka om. Vi var sämst i år – igen!


Växjö
Kom som sista lag, via playoff, till kvalserien och gjorde mer än förväntat. Oerhört starkt av Jannes Lakejer att matcha så jämt mot alla lag. Vinst mot AIK, Leksand(borta!) och Rögle som toppar. Inte illa pinkat av ett lag med minsta budgeten och ”tunnaste” truppen av alla lag i kvalserien!

Rögle
Var stundtals riktigt bra och visade prov på fart och fläkt men i takt med att serien fortskred fick de arbeta allt hårdare för sina segrar. Den stora skillnaden, som skulle visa sig mellan ES och AS-lag, infann sig bara stundtals. Rögle levde gott på ett par bröder (Abbots), en riktigt bra back (Jönsson) samt i övrigt stora och starka backar! Men, de imponerade inte. Kanske just därför de hamnade i kvalserien, hm!

SSK
Underliga äro Herrans vägar, skulle jag vilja använda som omskrivning av detta gäng! Sällan har ett sådant segt, lojt, försiktigt, ångestfyllt, räddhågat, och fegt spelande ES-lag tidigare visat sig i Kvalserien. Tycker det är en bragd, på sitt sätt, att så många spelare, med så mycket talang, kan spela sådan ”usel” hockey och, till råga på allt, gå vinnande ur match efter match! Det mina vänner kallas – coachning!(Av den högre skolan dessutom!) Bara att lyfta på hatten för detta gäng som fixade biffen – men – det var inte så kul att se – kan jag påstå! Varför tänker jag osökt på ”hockeymördare”?


Uppdaterad: 090412 (10:50)
*Så ser det då ut som om Leksand tappar sin duktige målvakt till ES.
Det är lite synd, enligt mitt förmenande, att målvakter idag har en sådan extremt snabb utvecklingskurva. Förr i tiden ansågs en målvakt vara "färdig" för större uppdrag vid 25-27 års ålder. Idag tror många att de är klara för NHL vid 19 års ålder! Det finns inte längre samma tålamod från spelare(och agenter) som förr. Nu vill man direkt från juniorlaget till de stora köttgrytorna i Elitserien eller NHL!

- Kanske dags att stanna upp och tänka till. Låta talanger mogna i sin egen takt!

Eddie Läck är ett typiskt exempel på detta. En ung, ambitiös och talangfull målvakt som tyvärr blivit lite väl "hypad". Kanske trodde han att han var så bra som alla sa - och så låste det sig i spelet! Vem vet. Inte jag i alla fall. Men tro kan jag....

*Örebro IK:s ordförande, Fahlander, verkar inte bara ha rent mjöl i påsen! Driver ett Assistansbolag, som är registrerat utomlands, flyttar skattepengar mellan flera egna bolag, som sedan hamnar i egen ficka, obeskattat - typ! Fri företagsamhet är fint, sa Bill!, tjäna pengar, sa Bull!

NHL
Jag måste bara skriva några rader om NHL. Är det inte lite märkligt på det sätt som "Världens bästa liga" fungerar! Ta som exempel Mats Sundin. Han slutar lira i Toronto, väljer att åka runt och spela poker, golf och ta det ganska lungt, för att sedan skriva kontrakt med ny klubb och, vips, vara med i spelet om Stanley Cup! Hur går det till?

- Att sedan Detroit har en spelare som snart fyller 50!, det understryker min misstanke om att det kanske inte är så himla svårt att ta en plats i NHL trots allt!

För att inte tala om andra "gamlingar" som gör tafatta försök till comeback i samma liga - Peter Forsberg, säger "no moore"! Är jag elak nu, eller?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar