19 april 2009

Kvartershockey och åtgärdslista!

(Detta är en icke-hockey-relaterad-bild. Snarare ett akvarium på 600l.)

Så har man vaknat till en aning. Hundar är rastade och kaffet urdrucket. Har surfat runt en del på morgonen(!) och funderat lite. Jo, så är det! Har lagt till en ny omröstning. Så blev det! Tyck gärna till så återkommer jag senare idag med mer....
För dig sig undrar över var listan tog vägen med alla spelare som kommer till VIK så finns den här!


- För övrigt anser jag att Silly Season är minst lika roligt som kvalserien! Undrar om vi kan komma sist här också?


Få se nu vad som finns på "attgöralistan":
1. Byta vatten i tre akvarier!
2. Laga två cyklar!
3. Hälsa på hos Farsan för lite fika!
4. Leta reda på Inlines med tillbehör (Stavar etc)
5. Sticka iväg och träna!
6. Åka till hundklubben och köra lite Agility!
7. Förbereda material till morgondagens arbete!
9. Pust.....


- Tur man är ledig så man hinner jobba!

x-------------------------------------------------------------x

När det gäller omröstningar (gillar dessa) ställer jag nu frågan om vilken Nyckelspelare som bäst levde upp till högt ställda förväntningar från sina supportrar! Jag vet vem det är, men, ödmjuk som vanligt låter man andra tycka till, också! (längst ned på sidan)

x-------------------------------------------------------------x

Nu är det dags att fortsätta med "listan". Har snart fixat punkt 1. Bra så! Resten nu!
x-------------------------------------------------------------x

Uppdaterad: 090419 (13:26)
Såja! Nu är punkt 1 i åtgärdslistan klar. Det gick fint. Denna dag är Bloggen lite rörig, rent av! Det blir så ibland när man har för stora ambitioner. För det har jag idag - i alla fall. Men innan jag drar mig tillbaka för mer "åtgärder" tycker jag det är plats med ett avslöjande! Jepp! Mitt på blanka dagen. Helt appropå. Ett Scoop, eller vad det kallas! Nåväl, låt oss gemensamt fröjdas över den nakna sanning som nu skall presenteras:

Bloggen avslöjar:
Lite till mans kanske ni undrar vad jag har för bakgrund, egentligen! Det skall jag inte avslöja, helt än, men lite skall jag nu berätta om min sportsliga bakgrund. För så här är det. Jag kan åka skridskor. Eller, rättelse, jag kunde åka skridskor under min banala ungdomstid. Numera vinglar jag mest fram på Inlines. Hur var det nu då med mina "skills" som man så modernt utrycker det. Jotack! Det var bara bra.

Åka framåt och bakåt samt svänga åt bägge håll - det gick bara fint. Man kan kort och gott säga att jag var en "jävel" på att åka skridskor. Det är iofs inget märkvärdigt då det var en egenskap som i stort sett alla mina polare hade. Hur kom det sig - då! Tja, börjar man åka skrillor vid knappa sex års ålder så hinner man lära sig mycket. Om man dessutom åker varje dag, under vintern, varje vinter, så blir man rätt duktig. Ni som är lite äldre kommer säkert ihåg att det fanns en tid då man "spontanidrottade"! För det var just det jag, och mina polare, gjorde. Vi knöt på oss skridskor, kravla upp på cykeln, och tog oss till den lokalt uppspolade isen. Sedan körde vi tills de släckte! Ibland fortsatte vi i mörkret. Det var ingen dålig träning det inte! Vi slutade först då den sista pucken, eller bandybollen, försvunnit ut någonstans i natten och inte kunde återfinnas!

Där var lite bakgrund. Självklart spelade man både bandy och ishockey på vinter och fotboll på sommaren. Det fina med det var att det fanns inget som kallades "försäsong" på min tid. Det är ett tämligen nytt påfund. Vi grabbar, som var i farten, snörde av oss skridskor sent på våren och tog då fram fotbollen. Från is till gräs på fjorton dagar - typ! Sedan det motsatta på hösten!

Idag lider jag med dessa unga pojkar och flickor som skall genomlida en "försäsong" på typ fyra månader innan "säsongen" sättar igång! Borde man inte säga att det är säsong hela tiden? Men, nu skall jag försöka leda detta tillbaka till det jag tänkte. Nämligen ishockey!

Som ni säkert förstått spelade jag en hel del hockey i min ungdom. Inte organiserat, som idag, utan i en annan, men mycket roligare(!) form. Jag lirade nämligen "kvartershockey"! Just det. Runt om i staden fanns det flera gäng med ambitiösa grabbar som satte ihop egna lag. Kvarterslag. Dessa lag spelade sedan ett seriespel under vintrarna. Uj, uj! Det var fint det.

Inför en vanlig träning träffades vi i en cykelkällare(!) som vi med portvaktens goda minne fått inreda med lite egna bänkar. Därefter var det dags för en stunds ispreparering. Alla hjälptes vi åt att skotta av den snö som fallit under natten, eller dagen. Snacka om bra uppvärmning. Därefter släpades målburar fram och träningen genomförders under skratt och svett!

Vi genomförde träningsmatcher, seriespel samt CUP-spel. Det lag som lyckades bäst i serien belönades med finalspel i Rocklundahallen. Där fick det bästa kvarterslaget stå upp mot ett av stadens stadens två hockeyklubbar. Västerås HC och VIK spelade mot varandra och vinnaren mötte sedan nämda kvarterslag! Det var stort!

Och, ja! Jag var med och spelade en "final" i Rocklundahallen! Det var häftigt! Hur det gick har jag förträngt, men, jag kommer ihåg min fasa när jag skrinnade in på isen, inför matchen, och insåg att jag faktiskt glömt slipa mina skridskor! Det var nämligen stor skillnad på att lira på konstfruset och naturis. Jag fick med andra ord rätt jobbigt den matchen. Det gick skapligt att åka rakt fram, men, svänga och bromsa, var det sämre med!

- Om jag inte minns alldeles galet torskade vi mot VHC med 0 - 3!

En liten rolig detalj var att vår lagledare, som dessutom skapat detta kvarterslag, hade Brynäs som sitt favoritlag! Det innebar att vi hade lagdräkter som var replikor av just -Brynäs! Så man kanske kan säga att jag lirat i Brynäs - på något vis!

x-------------------------------------------------------------x
Uppdaterad: 040919 (20:04)
Nu har jag i alla fall klarat av punkt 1,3,4,6 på åtgärdslistan. Avslutar med punkt 7 nu. Träna får jag göra i morgon.

2 kommentarer:

  1. Så då var det bara några punkter på listan kvar då! Hoppas du hinner med några fler än bara en.

    SvaraRadera
  2. - Det fina med listor är - att de går att spara!

    SvaraRadera