12 mars 2014

Oscar Pettersson - i egen hög person..

Oscar Pettersson - som bloggen ser det..


Bloggen ligger inte alltid på latsidan. Allt som oftast försöker jag hitta några nya korn, nya vinklingar, nytt sätt att beskriva och berätta om saker och ting som berör oss Gulsvarta supportrar. Som ett led i detta har jag tagit kontakt med ett antal spelare, av olika kulörer och dignitet, och bett dem svara på lite frågor. Allt som oftast får jag svar. Mest oftast, om jag ska vara ärlig.

Det många besökare av denna Blogg inte vet, eller anar, är att genom åren har Bloggen etablerat en hel del kontakter med spelare, ledare, supportrar inte bara från den egna laget utan från klubbar och föreningar i hela vårt avlånga land. Det är spännande, intressant, och stimulerande för en hockeynörd som undertecknad. Genom dessa kontakter får man ofta en djupare insikt i hur saker och ting är, under ytan, bakom alla rubriker, och bortom allt tyckande på sociala forum.

Att odla dessa kontakter är viktigt för mig som Bloggare. Genom alla dessa kontakter får jag veta saker, höra rykten,  och emellanåt lite sanningar. Lite av den information jag får mig till livs delar jag gärna med mig av i mitt skrivande medan annat låter jag stanna mellan mig och uppgiftslämnaren. En anledning till det sistnämnda är att när man får en "bra" relation" med en spelare, eller ledare, så sägs saker i förtroende. Med andra ord är det inte tänkt att viss information ska spridas vidare. Och det, kära läsare, är inte alltid så lätt då  man i grunden är en riktigt skvallerbytta....

Nåja, det var en inledning om någon och nu raskt vidare till dagens inlägg. Ett inlägg där jag presenterar svar på frågor som jag skickat till Oscar Pettersson som efter försäsongen blev ivägskickad(!) till Nittorp i södra Sverige. Så kan det gå när man är ung och inte riktigt tar en plats i A-Laget:


---------------


Var föddes du?
- Jag är född i Borås och bodde där till jag var 7 år. då flyttade jag upp till Stockholm.

När började du träna hockey?
- Jag började spela hockey när jag var 8 år tror jag.

Var började du träna hockey?
- Det började i Stocksunds IF pga att mina närmsta kompisar spelade där.

Var du duktig redan från början?
- Ja, jag får väl säga att jag var ganska bra när jag var liten. Kände väl att flera kom ikapp i J18.


Har du i din familj, släkt, personer som spelat ishockey?
- Ingen i min biologiska familj har spelat hockey. Men nu har jag ju Dennis (halvbror) i Växjö och Emil ( Dennis lillebror) i Surahammar. (Uppdaterat: Dennis och Emil Rasmussen)

Vid vilken ålder bestämde du dig för ”att bli ishockeyspelare” på riktigt?
 - Ja det var väl när jag sökte in till hockeygymnasium i Västerås. 

Vilka föreningar har du spelat i, tillhört, genom åren?
- Moderklubben är Stocksunds IF. sen slogs Stocksund ihop med Danderyd/Enebyberg och blev "SDE" sen från det gick jag vill Västerås då och så lämnade jag VIK ett år för spel i Djurgården, och sen efter DIF kom jag tillbaka till VIK igen. Jag trivdes inte riktigt i DIF. Men är ändå glad att jag gick dit.


Vid vilken ålder kände du själv att ”jag kan nog bli en duktig ishockeyspelare”?
- Ja det var nog när jag fick träna med A-laget och spela match osv. Och kände att man inte var så långt ifrån. 

Vilken talang/er tycker du själv har hjälp dig mest på vägen?
- Jag tror nog spelsinnet och att jag läser spelet rätt bra.

Vilken egenskap anser du vara viktigast för att lyckas som idrottsman?
- För en idrottsman tror jag det är att alltid vilja bli bättre, och utvecklas och tävla. Kollar man hockey så tror jag man måste ha allt det men även att man har spelsinne osv. Vi har kommit till ett läge där alla tränar så mycket och alla jobbar ungefär lika hårt så man måste ha något mer.

Har du haft någon/några perioder i ditt unga hockeyliv då du ”tvivlat” och känt att ”det går aldrig”?
-Ja, ibland kan det komma en match bara sådär där allt känns skit. Men det går över rätt snabbt som tur är. men jag har aldrig känt på allvar att jag inte vill hålla på längre. 

Hur gick det att kombinera all träning med skolarbetet?
- Ja, ska jag vara ärlig så gick det inte... inte så bra iallafall.

Upplever du att det funnits plats för ”andra saker” i livet trots att du satsat mycket tid på att bli en duktig ishockeyspelare.
- Ja man får ju prioritera, klart jag blir avundsjuk på alla mina vänner som är ute och reser osv men det kan man ju göra hela tiden egentligen. annars tycker jag inte missar så mycket, om jag tackar nej till en fest eller så så vet mina kompisar varför jag gör det. 

Vad är din roligaste upplevelse hittills i din karriär?
- Jag har några roliga minnen. Jag har ju inte spelat så många A-lagsmatcher egentligen så det blir fortfarande en rolig upplevelse. Sen när i slog ut Skellefteå med J20 var väldigt roligt, vi var en skön grupp i laget så det var kul. Sen vann jag DM med Stocksund också. 

Vad är din favoritmat?
- Pasta med oxfile och ädelostsås. 

Vilken är den bästa film du sett?
- The Wolf Of Wall Street

Har du någon speciell förebild i livet?
- Jag har Dennis Rasmussen, en av dem bästa förebilderna man kan ha anser jag. 

Vilka är dina bästa egenskaper idag som ishockeyspelare?
- Jag tror det är att vara på rätt ställe och läsa spelet. spelsinne.

Vad hade du för förväntningar inför denna säsong?
- Klart jag ville ta en plats men jag visste att det  skulle bli svårt.

Hur upplevde du försäsongen? (du fick spela matcher med A-laget då)
- Ja det var kul och spela matcher, jag tyckte det gick hyfsat bra ändå, sen fick jag ju höra att det skulle komma flera nya spelare och då tänkte jag att aah då blir jag nog utlånad.

Hur upplevde du beskedet om att bli utlånad till Nittorp?
- Jag tyckte de var rätt tråkigt, speciellt och komma till ett sådant bottenlag. Jag var rätt nere första veckorna faktiskt. 

Fanns det andra klubbar/föreningar som alternativ?
- Nej så jag uppfattade så var det de som var alternativet.

Hur har du utvecklats genom att spela i en lägre division (Division 1) istället för att (kanske)bara spela hockey i J20?
- Det är tuff hockey här nere, många bra spelare och nästan bara bra lag i vår serie, jag har fått möta mer rutinerade spelare och skickligare än i J20.  jag var nästan yngst i de flesta matcherna också. Det är inte för intet att det kallas för "miniallsvenskan"

Hur bra ”nivå” är det på de lag som du mött i er serie denna säsong?
- Jag tycker det är mycket bra nivå faktiskt, det är väl Nittorp, Borås och Pantern som är botten, annars är andra lagen mycket bra. 

Vad händer när du spelat färdigt för säsongen nere i Nittorp?
- När jag spelat färdigt så drar jag fort hem till Västerås, vilar några dagar sen börjar jag träna själv och när VIK´s säsongen är över blir det lite vila till sen drar försäsongen igång igen. 

Finns det någon speciell händelse denna säsong du tycker är speciellt rolig?
- Ja det var väl när jag krossade en lampa så jag fick allt glas över mig på isen, jag slog en puck på volley rakt upp.  Så jäv.. klantigt. 

Har du någon speciellt plan för din närmaste framtid?
- Ta plats till nästa säsong. 

-------------------

Snabbfrågor

Kalle Anka eller Musse Pigg?

Stålmannen eller Spindelmannen?

Pannkaka med grädde och sylt eller Kebabtallrik?

Sommar eller vinter?

Hängmatta eller badstranden

-------------------

Bloggen tackar Oscar för svaren och önskar honom lycka till i kampen att rädda Nittorp kvar i Division ett. Den som vill kan följa Oscar på #Twitter: @OPettersson21 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar