25 oktober 2015

Traktorn tände till på fler cylindrar..

Lite bättre fart på traktorn idag..


Inför dagens match hade jag en oroande känsla. Dåliga vibbar. Försökte på olika sätt skaka av mig detta. Gick inget vidare. I ett desperat försök att byta fokus gick jag ut på altanen och byggde ihop en garderob. Ja, faktiskt! Dagens sanning. En garderob som inköptes för några veckor sedan och nu fick bli min själsliga räddning. Efter en del muttrande och skruvande kunde den baxas in på sin plats i lägenheten och jag mådde genast bättre. Nu var jag bättre redo, mentalt, för match. Kunde jag skruva ihop en garderob så vore det sjuttons om inte Gulsvart kunde klara av att skruva isär Almtunas förhoppning om poäng.


Trots allt var jag fortsatt skeptisk när matchen väl satte igång. Almtuna har under åren luggat oss på poäng allt för många gånger. Gärna när vi själva ansett oss förmer och överlägsna på alla sätt. Då har de stuckit hål på våra illusioner och lämnat ABB Arena med alla poängen. 


Dagens match började precis så illa som jag befarat. Trots mitt garderobsbygge. Redan i matchminut ett vådasköt Almtunas Per Svensson 1-0 till AIS. Ett skott som effektivt skymdes av unge Herr Borgman, om jag inte såg fel. Olyckligt, sa Bull! 

Under några minuter efter detta olycksaliga baklängesmål var det lite allmänhetens åkning från hemmalaget. Nåja, det var kanske lite elakt skrivet. Vad jag menar är att Gulsvart försökte få lite fäste i matchen. Hitta greppet på Almtuna. Det stod och vägde. Vi ägde en del puck men kom inte till några riktigt bra avslutslägen. Som tur är finns det spelare i laget som kan trycka igång. Få fart på saker och ting. Idag var det enligt min mening Jan Urbas som bröt dödläget i den första perioden. 

I ett powerplay, där vi inte fick någon fason på spelet, tycktes Urbas ledsna på vankelmodigheten och tog så att säga saken i egna händer. Full fart in i zon, rakt in mellan försvarande backar, och som tack för det en avvaktande utvisning för AIS. Genom sin aktion fick han plötsligt fart på alla spelare och med sex man på isen mot Almtunas fyra kunde Urbas slutligen trycka in kvitteringen till 1-1

Efter det målet var det inte så mycket snack. Gulsvart tog över skeendet på isen och såg plötsligt väldigt starka ut i alla moment. Jeremy Williams passade på att stänka in 2-1 oerhört elegant efter en fin macka från Eddie Davidsson innan perioden var slut.

Man kan säga att Almtuna var kvar i matcher halva första perioden. Därefter fick de allt svårare att hantera sin motståndare. 

--------------

Den andra perioden fortsatte som den första slutat. Gulsvart höll i taktpinnen. Almtuna stretade emot. I spel fyra mot fyra blixtrade Gulsvart till ordentligt och rullade upp Almtunas försvar rejält. Det slutade med att Jeremy Williams kunde kruta in sitt andra mål för dagen efter en underbar framspelning av Niklas Lihagen. Smack, sa Bill! 3-1 på tavlan och nu kunde till och med en skeptiker som jag börja andas lite morgonluft!

Inte blev det ett dugg sämre av att Christopher Fish stal pucken i ett boxplay och skenade iväg över isen som ett skadskjutet vårtsvin. Med en enorm viljeansträngning höll han undan för Almtunas backar och kunde smälla in 4-1. Matchens prestation, banne mig! Det kändes som att vi ägde den andra perioden även om Almtuna märkligt nog vann skottstatistiken!

--------------

Avslutande period blev en ganska behaglig resa för oss på läktaren. Gulsvart spelade väldigt kontrollerat och fortsatte att skapa tryck och målchanser allt efter behag. Eddie Davidsson passade på att hänga in 5-1 och Robert Lantosi tryckte in 6-1. Att Almtuna sedan i matchens absoluta slutskede reducerade till 2-6 störde inte helhetsintrycket av denna match. Gulsvart gjorde en gedigen arbetsinsats i tre perioder. Mycket bra.

Som avslutning tänker jag för ovanlighetens(!) skull försöka betygsbedöma alla spelare. Jag snor till och börja med den bedömning som Johan Thalberg presenterade efter match. Min bedömning i blått!

Spelarbetyg:
1 = Underkänd
2 = Godkänd
3 = Bra
4 = Mycket bra
5 = SHL-klass

Jonas Fransson – 3
Jonas Fransson – 3 (Hade inte så mycket att göra. Några få svåra lägen)
Anton Mylläri – 3
Anton Mylläri – 3 (Överlag stabilt, dock några mindre lyckade uppspel)
Jakub Cutta – 3
Jakub Cutta – 2 (Agerar lugnt men behöver röra på fötterna mer , komma snabbare till puck)
Jan Urbas – 4
Jan Urbas – 4  (Bra form på Urbas. Arbetar alltid stenhårt. Gör mål)

Niklas Lihagen – 3 
Niklas Lihagen – 4  (Tog bra initiativ offensivt. Stark defensivt. Fin framspelning)
Matias Myttynen – 1
Matias Myttynen – 2  (Gör många bra saker på isen men kommer bort ur spelet för ofta)

Joakim Lilliehöök – 4
Joakim Lilliehöök – 4  (Snart är det dags att skriva kontrakt med denne yngling)
Andreas Borgman – 2
Andreas Borgman – 3 (Stabil utan att glänsa)
Cody Murphy – 4 
Cody Murphy – 3  (Behöver komma till fler avslut)
Eddie Davidsson – 5
Eddie Davidsson – 4  (En av Eddies bättre matcher. Spelar dock lite smånätt ibland)
Jeremy Williams – 5
Jeremy Williams – 4  (Mer involverad i spelet fem mot fem. Två mål. Mycket lovande!)

Hampus Larsson – 3
Hampus Larsson – 3 (Idag var Hampus närmast felfri. Vill dock se än lite mer)
Juha Uotila – 3
Juha Uotila – 4  (Var på rätt ställe hela matchen. Spelar allt mer vårdat. )
Nick Sorkin – 2
Nick Sorkin – 1  (Kom inte alls in i matchen. Ser fortfarande lite vilsen ut)
Linus Svedlund – 2
Linus Svedlund – 3 (Linus var den som bar tredjeformation denna kväll. Gör aldrig en dålig match)
Robert Lantosi – 3
Robert Lantosi – 2 (Robert är snabb som fan. I allt övrigt rätt tunt. Tappar puck, snubblar, vek)

Charlie Cook – 3
Charlie Cook – 3 (Med tanke på få matcher är Cook överraskande stabil i sitt agerande)
Jonte Berg – 3
Jonte Berg – 3 (Finns det någon nyttigare spelare än Jonte? Nytt fenomenalt dagsverke)
Stefan Gråhns – 4
Stefan Gråhns – 3  (Stefan var inte tillräckligt arg och grinig idag för högre betyg. En arbetshäst.)
Christopher Fish – 5
Christopher Fish – 4 (En av Fish bättre matcher. Visade att det finns mer i händer och fötter.)


Som synes är jag inte överens med Johan i några bedömningar. Framför allt vägrar jag dela ut femmor. Så enkelt är det. Kan iofs bero på att jag jobbar som lärare och ställer väldigt stora krav på den som suktar efter högsta betyg!

Summering:
- Dagens match var lite av en markering av årets Gulsvart. När alla spelare kuggar i och ligger nära sin topprestation, då är vi bra. Riktigt bra. Vi ska dock inte glömma att vi för tillfället bara(!) har tre formationer som är konkurrenskraftiga. Tredjeformationen är för tillfället den svaga länken. Nick Sorkin, tänkt som spets, har inte alls levererat som förväntat. Det är inte bra, alls. Här måste det bli bättring omgående. Det får räcka så för denna gång..

Men, Almtuna då? Hur var de? Tja, denna gång räckte de inte till. De försökte givetvis in i det längsta göra match av det hela men hade fasligt svårt att få tryck mot vår kasse. Idag var det faktiskt klasskillnad på lagen. Det syntes rätt tydligt att vi har lite mer kvalitet på många händer och fötter. Denna gång var det inte motivation som slog klass, om jag ska raljera lite.

Nu får man vila ett dygn innan nästa ångest sätter in. Match mot Löven. Jag tror jag dånar...

Vi höres!






2 kommentarer:

  1. Det allra skönaste med gårdagens seger är att äntligen var det 3stabila perioder. Kommer inte ihåg senast det hände.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Var det möjligen första matchen för säsongen där laget höll en hög nivå i tre perioder?

      Radera