26 oktober 2015

Vår lagkapten, Williams..

Kapten - Jeremy Williams


Den som läser denna blogg med viss regelbundenhet kanske undrar varför jag inte skriver mer om vår lagkapten Jeremy Williams? En spelare som skiljer sig från mängden. En spelare som har lite extra magi i sin reportrar. Borde inte jag som många andra ifrågasätta eller hylla honom efter förtjänst? 

Naturligtvis borde jag det. Tycker nog att jag då och då försöker bedöma honom ungefär på samma villkor som andra spelare. Nu har jag dock för avsikt att vika ut texten i detta inlägg lite extra mycket kring just vår lagkapten. Detta av flera anledningar. En  frågeställningen är hur väl Jeremy fungerar som lagkapten, en annan hur han lyckas som spelare på isen. Över åren som gott har vi sett exempel på hur spelare som fått detta hedersuppdrag av olika anledningar tappat delar av sitt eget spel i Gulsvart.

Att vara lagkapten är väldigt speciellt. Ett uppdrag som ställer specifika krav på spelaren. Han ska inte längre "bara" prestera med puck och klubba, han ska även leda laget och vara dess frontfigur. En kapten på en båt, ungefär. 

Lagkaptenen har ofta en roll som pådrivare och som lagets talesman och representant"

"I ett flertal lagsporter har lagkaptenen blivit en viktig del av lagbygget"

"Det är endast kaptenerna som har tillåtelse att prata med domarna om domslut under match"

Det är utan att överdriva oerhört viktigt att rätt person får uppdraget som lagkapten. Personen ifråga måste ha hela gruppens förtroende. Alla i laget måste underordna sig denna ordning. Naturligtvis finns det alltid utrymme för spelare att framföra synpunkter men i slutänden är det lagkaptenen som anger tonen, sätter agendan. 

Patrik Juhlin
Genom åren har vi haft flera spelare i föreningen som genom sitt agerande på isen banat väg, uppmuntrat andra, till att följa efter. Vem minns inte Patrik Juhlin efter hans återkomst till Gulsvart. Ingen kunde någonsin undgå att se vilken oerhörd arbetsinsats han gjorde i byte efter byte, match efter match. En verklig ledare som agerade. Under säsongerna 2006 - 2009 spelade Patrik 130 matcher med Gulsvart och producerade 100 poäng! En makalös prestation. Och detta gjorde han med ett "C" på bröstet! Patrik uppfyllde alla kriterier till fullo.

Så, med Patrik som exempel kan jag nu ställa frågan. Den stor frågan. Är Jeremy Williams samma stora ledartyp som Patrik en gång var?

Patrik Juhlin:

Jeremy Williams:

Ser man till var respektive spelare presterat i Gulsvart är svaret glasklart. Jeremy Williams har en produktion som inte går att prata bort. Jeremy presterar.

Hur agerar då Jeremy som ledare ute på isen? Naturligtvis gör han mål och poäng, men, som lagkapten behövs det en dimension till. Det är när det går emot, när puckar studsar snett, när laget hamnar i underlägen, det är då kraven ställs som störst på en lagkapten. Det är då en lagkapten ska kliva fram med alla sin pondus och visa vägen. Tappar han tålamodet, drar på sig utvisningar, och sätter laget i ett sämre läge, eller, har han förmågan att lugna och samla ihop gänget när det blåser som värst?

Jeremy Williams har allt mer vuxit in i rollen som en ledande spelare OCH  lagkapten. Jag upplever att han blivit mer trygg i sin roll. Än anser jag att det finns mer att kräva av vår lagkapten som spelare ute på isen. Men det är en annan sak. Samma gäller flera andra spelare i truppen. Alla kommer bli lite bättre på resan mot vårens kval. När det gäller Jeremy Williams har jag själv väldigt stora förväntningar och det med viss rätt. Han är troligen en av Hockeyallsvenskans skickligaste/viktigaste spelare för sitt lag och därmed blir min kravbild givetvis rätt stor...

Utan att gå händelserna i förväg tror jag banne mig att Jeremy Williams över tid kan bli en lika drivande, betydande, och krävande lagkapten som den gode Patrik Juhlin.


Nu kör vi över Björklöven!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar