31 oktober 2015

Platt fall - bakåt!

Så illa är det. Elva(!) mål i röven senaste två matcherna..


Ungefär så kan man beskriva matchutvecklingen i Sundsvall denna dag. "Platt fall - bakåt". Först ska jag bekänna att jag endast såg den första perioden av dagens match. En i mina ögon rätt passiv period från de Gulsvarta. Ett tillbakadraget styrspel gällde för dagen. Väldigt avvaktande. Detta mot ett lag som ännu inte hade vunnit på sin hemmaplan? Tabelljumbon!  Det var ju inte direkt Real Skellefteå vi mötte. 

Sannolikt fanns det en tanke med detta spelsätt. Rädslan att gå bort sig och bjuda på något togs med efter debaclet borta mot AIK. Nu ville man sätta defensiven främst, säkra bakåt, låta Sundsvall fastna i säcken och därifrån skapa spelvändningar. Det gick så där, kan jag tycka av det jag såg av den första perioden. Problemet blev att vi själva tappade fart i vår offensiv då vi passivt ställde upp med detta styrspel.

Undantaget var kedjan med Lihagen som gång på gång bara trampade på genom mittzon, in i anfallszon, och skapade lägen. Lihagen såg så där härligt svårstoppad ut som man vill se. Dock brast det i ett avgörande moment, avsluten. 

När Cody Murphy hängde in 1-0 till oss inbillade jag mig att vi skulle trampa på för att behålla momentum. Lihagen försökte. Skapade en jättechans, pucken låg för ett ögonblick fri, målet vidöppet. Sundsvall lyckades dock avvärja och skicka ned pucken i vår egen zon. Där och då lyckades vi bjuda in Sundsvall i matchen, omgående. Ett svagt sargspel gjorde att Marcus Kinisjärvi kunde fånga upp pucken innanför blå och skicka ner trissan till en Ahlströmmare som lirkade in kvitteringen bakom Dahlbom. Det såg billigt ut! 

Sedan åkte jag iväg på en middagsbjudning. Fick en smärre chock när jag lite senare på kvällen smög mig iväg för att kolla slutresultatet. 5-1

Inför matchen skrev jag ett inlägg där jag lyfta fram bröderna Ahlström som en anledning till att Sundsvall börjat hitta ett mer vägvinnande spel. Det skulle jag naturligtvis inte gjort! Bröderna lyckades skramla ihop fem poäng tillsammans. Surt sa räven...

Då jag inte såg de två avslutande perioderna kan jag inte bedöma hur "usla" vi var totalt sett. Det får andra göra. Dock sticker jag inte under stol med att det var ett mediokert resultat mot det jag förväntat mig.

Nu ska jag bryta ihop en stund.

Höres!

Swehockey 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar