10 oktober 2015

Dagen efter...

Dunkla tankar..
Ny dag och nya tankar. Gårdagens förlust tonas bort. Efter att läst i VLT och lyssnat till vad ledare och spelare sagt så konstaterar jag att de flesta var ense. En svag insats, kollektivt. En match i serielunken där laget aldrig tände till tillräckligt för att komma ur Oskarshamns grepp. 

Nu går vi vidare. Nya målbilder. På tisdag kommer Leksand på besök. Då finns alla möjligheter till snabb revansch. Ett Leksand som blandar och ger än mer än oss. Spelmässigt är de på väg ut ur dimman men de har mycket kvar att bevisa. Seger senast mot Asplöven med klara 6-1 till trots. 

Hur kan det bli på detta sätt? En fråga vi supportrar ställer oss med viss regelbundenhet. Hur kan ett lag plötsligt gå ned i prestation efter ett antal matcher där det mesta pekat åt motsatt håll? Svaret är inte givet. Ska man skylla på kosten, sömnen, bussresan, boendet, luften? Jag tror helt enkelt att det finns en närmare, och enklare, förklaring. Spelarna har helt enkelt lite svårare att motivera sig inför vissa matcher. Under en lång säsong blir det många resor till andra städer och arenor. Att åka till Uppsala för match mot AIS i Gränbyhallen är ett exempel på det jag menar. Hur kul är det på en skala? En liten kall ishall med knappa 1000 personer på läktaren. På samma sätt inbillar jag mig det är när laget åker ned till Oskarshamn. Med tanke på våra svårigheter över tid att vinna borta mot IKO så anser jag att min tanke har en viss bärighet. 

Men, skit i detta. Det är en tränares förbaskade skyldighet att laget är på tå och redo för strid oavsett om matchen går av stapeln vid Badelundaåsen eller i ABB Arena. Å andra sidan tycks det inte spela någon roll vilken tränare vi har då vi i de allra flesta fall(!) förlorar just i Gränbyhallen och nere i Oskarshamn! 

- Kan man kräva att få spela dessa matcher på neutral mark? Möta Almtuna i Gävle och Oskarshamn i Linköping!


Mot SHL!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar