23 oktober 2015

Västerås - som en gammal "Grålla"..

"Grållan", kanske den traktor som betytt mest för svenskt jordbruk!

Under säsongen har jag hela tiden letat efter ett sätt att beskriva vårt lags prestationer. Trots stundtals vacklande offensiv, futtig defensiv. haltande styrspel, sviktande stabilitet, så står vi här idag med en serieledning. En serieledning som inte på något sätt är oförtjänt. Då fick jag plötsligt svaret på mina tankar och funderingar genom att läsa ett inlägg från min gode vän Mikael Norén på vikfancentral.se

I sitt senaste inlägg skriver han där  "Frågan inför sista perioden var om VIK skulle orka starta igång traktorn igen?"

Precis så är det! Mitt i prick. Bull´s öga!

Tro nu inte att jag på något sätt försöker vara nedlåtande eller förringande genom att jämföra Västerås med en gammal grå traktor. Så är det inte alls. För den med lite insikt i hur vårt jordbruk utvecklats från sextiotalet och fram till nu så står sakers ting i ett helt annat ljus. Det var nämligen denna traktor, denna förnäma konstruktion, denna slitvarg, som motoriserade det svenska jordbruket.

"Traktorn tillverkades i över en halv miljon exemplar och såldes i Sverige i cirka 33 000 exemplar. 1956 tog den då helt nykonstruerade FE 35 över med bensin , fotogen eller dieseldrift. Efterträdaren hade bland annat större motor, sex fram- och två backväxlar (i stället för 4+1)" [Wikipedia]

Då jag själv hade morföräldrar som var småbönder i Västerbotten, och där vistades varje sommar under min ungdomstid, kom jag i kontakt med denna superba arbetsmaskin. Redan som tioåring fick jag, med min morfar som ledsagare och instruktör, köra detta eminenta fordon. Det "hörde till saken" att man som tioåring skulle kunna framföra en traktor. Inget mer med det. Påföljande somrar hade jag nöjet att delta i gårdens alla sysslor sittandes i denna traktorsits. Stoltheten när jag som 12-åring själv fick köra traktorn fram och tilllbaka mellan lägdor, åkrar, och därmed göra ordentliga dagsverken visste inga gränser. Jag var inte utan stolt som en tupp! När jag sedan kom tillbaka från mina sommarlov och berättade för klasskompisar möttes jag av viss misstro. "Va fan, fick du köra traktorn själv?", "du ljuger din fan", "Hörru, man får inte köra traktor själv när man bara är 12 år", etc. Ett ifrågasättande som jag tog med största jämnmod. Vad skulle dessa stackars asfaltsbarn kunna veta om den stora friheten som fanns på landet? De var i mina ögon bara små pojkar medan jag själv var en vuxen man, trots min egen ringa ålder. 

Västerås - Timrå 4-2
Med tanke på utvecklingen under gårdagens match så finns det många beröringspunkter till denna traktor. Gårdagens match summerade på något sätt vår säsong så här långt. En provkarta på våra förmågor, och oförmågor. Vi blandade, gav, försökte, letade, och hittade till slut en väg till fullbordat dagsverke. Precis som "Grållan".


En speciell händelse vill jag lyfta fram från gårdagens seger mot Timrå och det är naturligtvis fjärdeformationens matchavgörande insats i slutet av tredje perioden. Så jävla skönt att just Jonte Berg fick vara med och servera Stefan Gråhns till 3-2. Starkt var även förarbetet av Christopher Fish. Men för Jonte Berg var detta extra viktigt, och bra,  då han genom en mindre lyckad aktion i boxplay gav Timrå möjligheten att kvittera till 2-2. Det är en fenomenal formation detta. De är banne mig lite traktorlika de också!




Timrå
Hur ska jag då beskriva Timrås prestation? Hm, lite mer som en moped. En gammal "enpetare". De hade en växel att lägga i, inte mer. De körde så det rök om det periodvis men kunnandet var inte tillräckligt denna gång för att ta någon poäng.


Vi höres!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar