19 oktober 2015

Bloggen granskar årets forwardsuppsättning...


Spelarkritik - forwards
Jaha, då ger jag mig ut i gungflyn och försöker bedöma våra forwards prestationer så här långt. Ingen lätt uppgift. Jag väljer att presentera mina omdömen både individuellt och för respektive kedjeformation. Vilken formation är det som presterar mest, egentligen? Vilken enskild spelare står för flest poäng? Vem är egentligen bäst? I en lagidrott som ishockey är det inte helt enkelt att dra självklara slutsatser då både spelare, och formationer, kan ha specifika uppgifter. Man kan helt enkelt vara bra på att göra olika saker som sammantaget ger laget den kompetens som behövs för att lyckas sportsligt. Nåväl, skit i det. Nu kör jag...


När det gäller poäng per match/ formation så är inte den statistiken helt rättvisande. Anledning är naturligtvis att vissa spelare plockar extra mycket poäng i powerplay. Något som självklart gynnar den totala poängproduktionen för formationen. Men, strunt i det. Trots allt indikerar detta vilken offensiv potential det finns i respektive formation.


Betygsskala:
1 Usel
2 Godkänd
3. Bra
4. Väldigt bra
5. Lysande

----------------------

1st Line (offensiv)
Jeremy Williams
Antal spelade matcher: 13
Plus/minus: -1
Mål: 5
Assist: 3
- Förväntad prestation: 4,0
- Verklig prestation: 3.0
1

Eddie Davidsson
Antal spelade matcher: 13
Plus/minus: +3
Mål: 4
Assist: 2
- Förväntad prestation: 3,0
- Verklig prestation: 3.0
0

Nick Sorkin
Antal spelade matcher: 7
Plus/minus:+1
Mål: 2
Assist: 0
- Förväntad prestation: 2,0
- Verklig prestation: 2.0
0

Totalt för formationen:
Plus/minus: +3
Mål: 11
Assist: 5
Snittpoäng per match: 1,23

Kommentar:
- Till denna säsong har Eddie Davidsson omskolats till center. Ny i formationen är Nick Sorkin. Sedan tidigare finns den fenomenale avslutaren Jeremy Williams. Den spelare som enligt mitt förmenande inte kommit upp i förväntad prestationen är framför allt den sistnämnde, Williams. Här anser jag att det finns mycket mer att plocka ut och då framför allt i spelet fem mot fem. En förstaformation som snittar  1,23 poäng per match är helt enkelt inte tillräckligt bra. Eddie har gjort det förhållandevis bra som center men det som brister är ingen hemlighet. Skridskoåkningen. Nu ska han täcka upp bakåt i en formation där ingen spelare har riktigt bra fart under rören. Ingen lätt uppgift. Något som även syns under match där formationen ofta får omställningar mot sig och hamnar lite i brygga i egen zon. Att Williams lagt på sig mer muskler är fin-fint. Däremot är det inte helt lyckat om dessa muskler används till ett "brunka vid sarger" istället för att hitta lägen i slottet och avlossa stora kanonen!



2nd Line (offensiv)
Jan Urbas
Antal spelade matcher: 13
Plus/minus: +5
Mål: 5
Assist: 7
- Förväntad prestation: 3,0
- Verklig prestation: 3.5
+ 0,5

Fredrik Johansson
Antal spelade matcher: 13
Plus/minus: +3
Mål: 4
Assist: 10
- Förväntad prestation: 3,0
- Verklig prestation: 3.5
- 0,5

Cody Myrphy
Antal spelade matcher: 13
Plus/minus: +2
Mål: 5
Assist: 3
- Förväntad prestation: 2,0
- Verklig prestation: 3.0
+1

Totalt för formationen:
Plus/minus: +10
Mål: 14
Assist: 20
Snittpoäng per match: 2.6

Kommentar:
- Tillsammans redan förra säsongen. Jan Urbas och Fredrik Johansson. Redan då trivdes de ihop. Nu har de fått sällskap av lille ettrige Cody Murphy som gör det bra. Sett till poängproduktion finns inte mycket att anmärka. Jag upplever att det finns en fin balans i denna kedja. De orkar driva upp tempot offensivt, Urbas, och jobba stenhårt hemåt, Johansson, Murphy. Lika stabila i bägge zonerna. Gemensamt för alla tre spelare i denna formation är att de varit aningen bättre än mina förväntningar! Förhoppningsvis kan denna kedja utveckla sitt spel än mer. Ser gärna att Cody Murphy får komma i fler avslutslägen för sitt fina skott. 




3rd Line  (offensiv)
Niklas Lihagen
Antal spelade matcher: 13
Plus/minus: +3
Mål: 3
Assist: 2
- Förväntad prestation: 4,0
- Verklig prestation: 3.0
1

Matias Myttynen
Antal spelade matcher: 13
Plus/minus: +1
Mål: 2
Assist: 6
- Förväntad prestation: 3,0
- Verklig prestation: 3.0
0

Linus Svedlund
Antal spelade matcher: 13
Plus/minus: +3
Mål: 0
Assist: 5
- Förväntad prestation: 2,0
- Verklig prestation: 3.0
+ 1

Totalt för formationen:
Plus/minus: +7
Mål: 5
Assist: 13
Snittpoäng per match: 1,38

Kommentar:
- Här finns en spelare som jag hade om inte skyhöga, så åtminstone höga, förväntningar på. Niklas Lihagen. En forwardstank av kolossalformat. En spelare som kan driva med puck som ingen annan. Öppna upp det offensiva spelet med sin kraft och fart. Numera är han flankerad av Linus Svedlund och Matias Myttynen. En lösning som egentligen inte är dum alls. Linus Svedlund är en oerhört skicklig hockeyspelare och har tagit ett rejält kliv framåt denna säsong. En komplett spelare. Därför är jag inte förvånad över hans prestation. Det som saknas för honom är ett eller annat mål. Svarte Petter(!)  i denna formation är Myttynen. Där blir jag inte riktigt klok. Jag får emellanåt en känsla av att spelet i denna formation haltar betänkligt pga den sistnämnde. Detta skriver jag utan att på något sätt vara anklagande. Jag bara konstaterar. Vad är Myttynens roll i denna formation? Allt som oftast ser vi Lihagen driva in med puck djupt i anfallszon. Men sedan, tar det lite stopp! Denna formation sitter inne med ett kapital som behöver frigöras, släppas loss, komma ut. Men vem har nyckeln till detta? Är det Lihagen eller Myttynen? 




4th Line (checkingline)
Stefan Gråhns
Antal spelade matcher: 13
Plus/minus: -1
Mål: 1
Assist: 4
- Förväntad prestation: 3,0
- Verklig prestation: 3.5
+ 0,5

Jonte Berg
Antal spelade matcher: 13
Plus/minus: -2
Mål: 0
Assist: 0
- Förväntad prestation: 3,0
- Verklig prestation: 3.5
- 0,5

Christopher Fish
Antal spelade matcher: 13
Plus/minus: +1
Mål: 2
Assist: 2
- Förväntad prestation: 2,0
- Verklig prestation: 2.5
+ 0,5

Totalt för formationen:
Plus/minus: -2
Mål: 3
Assist: 6
Snittpoäng per match: 0,69

Kommentar:
- Här hittar vi ett nytillskott till årets trupp i form av Christopher Fish samt en återvändare i Jonte Berg. Att jag beskriver Jonte som en återvändare beror naturligtvis på att han fick sitt kontrakt rätt sent in på försäsongen. Han hölls på halster av vår sportchef, kan man säga. När det gäller "Fish" så är det i mina ögon en spännande bekantskap som jag har vissa förväntningar på. Varför vet jag inte, men det är en magkänsla, kan jag säga. Gemensamt för alla tre i denna formation är att de alla presterat aningen mer/bättre än jag förväntat mig. Ok, det rasslar inte i motståndarnas nät allt för ofta när dessa herrar är inne på isen, men, de gör ett genuint dagsverke i match efter match  med sitt uppoffrande spel. Stefan Gråhns är själva dynamon i denna formation som driver på. Jonte Bergs största egenskap är sannolikt det uppoffrande i defensiven. Både i spelet fem mot fem och i boxplay där han är närmast suverän. Samtidigt är han hela tiden ett hot offensivt tack vare sin eminenta skridskoåkning. Det Christopher Fish tillför i denna formation är lite mer offensiv spets än vad som funnits tidigare säsonger. 



Extraspelare:
Robert Lantosi
Antal spelade matcher: 13
Plus/minus: 0
Mål:1
Assist: 0
- Förväntad prestation: 3,0
- Verklig prestation: 2.0
- 1
Kommentar:
- Har fått begränsad speltid. När han väl får komma in på isen bidrar han med sin enorma speed.

-------------------------

Försök till summering:
- Ut mitt perspektiv är det endast två spelare som ännu inte levererat som förväntat. Å andra sidan är det inte vilka spelare som helst. Det är två spelare som förväntas leda laget. Jeremy Williams och Niklas Lihagen. Det finns absolut ingen anledning till panik i dagsläget. Däremot är det nog av yttersta vikt att Martin Filander funderar lite extra över hur dessa två spelare ska komma igång, ordentligt. Har de rätt omgivning i sina formationer? Finns det möjlighet till någon liten rockad? 

- Som jag ser det behövs tre olika spelartyper i varje kedjeformation. En pucktransportör som kan ta in trissan i offensiv zon, en playmaker som kan leverera avgörande passningar och sist, men inte minst, en avslutare. Tittar jag på våra fyra kedjor så ser det ut så här för dagen:

Förstakedjan:
Pucktransportör: ?
Playmaker: Eddie Davidsson
Avslutare: Jeremy Williams, Nick Sorkin

Andrakedjan:
Pucktransportör: Jan Urbas
Playmaker: Fredrik Johansson
Avslutare: Cody Murphy

Tredjekedjan:
Pucktransportör: Niklas Lihagen, Linus Svedlund
Playmaker: Matias Myttynen
Avslutare:?

Fjärdekedjan:
Pucktransportör: Jonte Berg
Playmaker: Stefan Gråhns
Avslutare: Christopher Fish

De formationer som fungerar bäst just nu, i match efter match, är andra och fjärdeformationen. Mycket beroende på att spelarna har  rätt tydliga roller. I förstakedjan saknas någon som enkelt kan transportera in puck i anfallszon och i tredjeformationen en uttalad spelare som tar avslut. Så tycker jag...

- Vem har då varit "bäst" så här långt? Jag lägger min röst på Jan Urbas som ser ut att gå mot en riktigt fin säsong i Gulsvart. Den energi han utstrålar i varje byte är fantastisk. 


Se där lite tankar inför framtiden!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar