6 oktober 2015

Det gläder mig....

Ja, det gläder mig när jag läser VLT efter matchen mot Pantern där Niklas Lihagen öppet och naket erkänner att "saker och ting måste bli bättre". Både i hans eget spel och för laget som helhet. Det låter finemang i mina öron. Trots en bra poängutdelning och serieledning efter nio omgångar sätter Niklas fokus på att "allt kan bli bättre". Det är charmant. Det är lysande. Det visar att Niklas har just den kravbild på sig själv, och laget, som burit frukt i andra föreningar. Som bekant var Niklas med och lyfta upp Vita Hästen till Hockeyallsvenskan samt Örebro och KHK till SHL. Han vet med andra ord vad han pratar om. Med största sannolikt kommer övriga spelare i truppen ta till sig det Niklas säger och göra det till sin egen sanning. Alltid titta sig själv i spegeln och ställa frågan: - Gjorde jag mitt bästa för laget eller kan jag göra saker bättre?

Inför seriestart var jag väldigt osäker på hur bra Hockeyallsvenskan skulle vara säsongen 2015/16. Efter den rasande spännande säsongen 2014/15 där många lag kapprustade kändes det väldigt mycket som "dagen efter" inför denna säsong. Avslaget. Lite som mellanmjölk efter tid av champagne och överflöd. Det flesta lagens trupper, även vår egen, så lagom modesta ut. Lite mer grått och inte så mycket bling.

Nu har vi spelat nio omgångar av serien och jag tycker mig kunna skönja ett svar på min egen frågeställning. Rent generellt upplever jag att spelkvaliteten gått ned i ligan men fortfarande kan man få se matcher där nivån ligger på en respektabel nivå. Dock inte lika återkommande som förra säsongen. Jag tror mig ha sett alla lag spela minst två matcher och min enkla reflektion är att kvalitén skiftar från match till match, från omgång till omgång. Ömsom vin, ömsom vatten.

Kanske är detta fullt naturligt då i stort sett alla lag fortsatt letar efter att spelet ska sätta sig och spelare hitta sina roller fullt ut. Det är dessutom en stor omsättning av spelare i de flesta klubbar. Inför varje omgång kan man läsa hur lag lånar in spelare för att täcka upp för skador eller ersätta spelare som man inte varit nöjda med. Med andra ord, lagbyggen pågår för fullt, hela tiden...

Utifrån dessa mina reflektioner drar jag en alldeles egen slutsats: - Det kommer bli bättre! Om någon månad kommer vi säkert se fler lag som uppvisar en helt annan stabilitet i sitt spel. I och med detta kommer spelkvalitén sakta men säkert höjas. Detta är även ett måste för de lag som strävar mot att till våren försöka utmana om en plats till SHL. Enstaka topprestationer i alla ära, ska man nå ända fram måste prestationen hela tiden ligga nära absolut max.

En annan sak som jag redan nu törs förutsäga är att vi inom en månad kommer få se en separation i tabellen. Min prognos är att följande åtta lag kommer klumpa ihop sig i övre delen av tabellen och skaffa sig en bra position inför vårsäsongen:

Björklöven
AIK
Västerås
Leksand
Vita Hästen
Mora
BIK Karlskoga
Tingsryd

Kom ihåg var ni läste detta först när vi summerar serietabellen kring jul och nyår.

Vi höres!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar