6 oktober 2015

Ett vad....och en Bromé



Som bekant möter vi Asplöven under onsdagskvällen. I laget finns två profiler som under en längre tid representerat Gulsvart. Tänker naturligtvis på Mikael Frycklund och Mathias Bromé. Speciellt den sistnämnde har jag över åren haft nöjet att lära känna utanför isovalen. En glad skit, en trevlig prick, en oerhört målmedveten och ambitiös idrottsman, ja man kan beskriva honom på flera sätt.

Som alla vet valde Mathias att bryta sitt kontrakt med oss för att hitta nya jaktmarker för sin personliga utveckling. Under sommaren träffade jag honom vid några tillfällen och redan då yrade han om "hur kul det skulle bli att komma tillbaka och möta Västerås". Inte för att jag kunde begripa det roliga i att komma till ABB Arena för att få torsk, men det sa jag inte. Ibland får man ursäkta unga idrottsmän för att sin oförmåga att inse självklara fakta. Haparanda är för övrigt inte den plats på jorden jag frivilligt skulle bosätta mig i, om jag ska vara helt ärlig. Mycket mygg och långt till Eskilstuna, kan man säga.

Nåväl, under resans gång fram till morgondagens match har tuppkammen vuxit på den unge mannen och nu tror han sig till och med kunna göra en och annan poäng mot sin forna klubb och arbetsgivare. Det tror inte jag. Alldeles bestämt inte. Inte en chans.

Jag är så säker i denna min hållning att jag, här och nu, på eget bevåg och alldeles utan skyddsnät utlovar att jag personligen ska sätta in 1000:- till Bli Viktig 2,0 för varje poäng Mathias presterar mot oss. 

Tyvärr finns det två förlorare och bara en vinnare i detta. Jag kommer spara mina pengar, VIK Hockey mister ett litet bidrag, och Mathias med sitt Asplöven får åka hem tomhänta. Å andra sidan, om han lyckas göra några poäng, ja då blir VIK vinnare. Är det inte fiffigt!


Låt spelet börja...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar