8 oktober 2015

Asplöven spelar - annorlunda...

Västerås - Asplöven 4-1
Hemmatch mot Asplöven och till slut tre säkra poäng. Tack för det. Matchen i sig var precis som jag förväntat mig. Aningen ostrukturerad. Mitt intryck är att detta är lite av Asplövens signum när de lirar hockey. Det går som på halvchans. Asplöven bara kör, på något sätt. Ställer inte upp på egen blå eller spelar "borta-hockey". Ett spelsätt som lätt kan få en motståndare i gungning om denne inte är med på noterna.

Turligt nog var vi med på noterna och bjöd upp till dans när Asplöven körde på. Spelet böljade ovanligt mycket i ABB Arena denna kväll. Det var endast några korta stunder som något lag, främst då vi, lyckades nagla fast motståndaren i sin egen zon. I allt övrigt var det ett jädrans flängande från mål till mål. Från nord till syd.

Trots att Asplöven kändes jämspelta ute på isen var vi hela tiden aningen tyngre och vassare när det som mest behövdes. Vi hade lite vassare avslut, lite bättre powerplay, samt stabilare målvakt. Denna gång räckte detta gott och väl.

- Tyckte även att både Mikael Frycklund och Mathias Bromé var rätt anonyma i denna match!

För övrigt är jag riktigt imponerad att Asplöven återigen har lyckats knåpa ihop ett lag som är riktigt skapligt. Den där Per Kenttä är lite av en trollkarl. Hur han bär sig åt är närmast en gåta. Hur Asplöven får sin ekonomi att gå ihop närmast ett mysterium. Tänk bara på alla deras resekostnader? Och hur liten får en hockeyspelare vara, egentligen? Tänker på Simon Olsson i Asplöven. Finns det inget minimi-mått?

Matchens lirare under gårdagen var naturligtvis Jan Urbas i Gulsvart. Nu är han inne i ett flow. Den mannen är som en jävla urkraft på isen just nu. Fredrik Johansson och Cody Murphy har jämt skägg att hänga med när Urbas ångar iväg över isen som en testosteronstinn vattenbuffel. Någon som noterat Codys rörelsemönster på isen? Jag har gjort det. Intressant, må jag säga. Han ger verkligen uttrycket "intensivt" ett ansikte. Om han så bara ska åka två meter hinner han ta dubbelt så många skär som gängse random spelare i ligan. Det känns ibland som om han är på väg åt två håll, samtidigt! Full fart framåt, tvärvändning 360 grader, full fart framåt, rotera 180 grader, full fart framåt, osv osv. Underbar att se...

Nog om detta. 

Den stora snackisen under, och efter, matchen blev situationen vid kortsargen bakom eget mål i den andra perioden. En utvisning för hemmalaget. Inblandade var Mathias Bromé och vår egen Stefan Gråhns. Själv missade jag tilldragelsen då jag hade blicken åt ett annat håll men min följeslagare, Kepsen, uttryckte att Bromé "föll lätt". Reaktionen hos delar av ståplatspubliken var omedelbar och fördömande. Helt förståeligt och på sin plats. De blev helt enkelt förbannade över att hemmalaget drabbades av utvisning. Även det helt i sin ordning. I stridens hetta tar reptilhjärnan över och reagerar mer instinktivt än sunt. I det efterföljande powerplayspelet kunde sedan Asplöven snyggt spela in pucken till 1-2.

Men vad hände - egentligen?

Många(!) hävdade att Mathias filmade. Stefan Gråhns gick bananas på isen och såg ut att vilja slita av Bromés huvud, minst! Domaren var bestämd. Ett klart regelbrott. Gråhns skulle ut. Basta. Hooking.

Om vi stannar upp en aning och försöker vara lite analytiska och objektiva så är gränsen ibland hårfin mellan sanning och lögn. Mellan rätt och fel. Att begära detta av supportrar i skarpt läge är knappast görligt. Reptilhjärnan, ni vet!

Oavsett vem som har rätt, eller vem som gjorde fel, har vi det obestridliga faktumet att domaren bedömde det som ett regelbrott! Det är lite så det funkar på isen, nämligen. Det finns domare som är satta att övervaka ett regelverk. Se till att spelarna följer detta. Det är inte spelarna själva, publiken sponsorer, eller tjänstledige tågklareraren Sixten Karlsson i Bromma som bestämmer. Det är domaren på isen. Det är han, och endast han, som har mandat att bedöma om det är en regelöverträdelse eller ej. I detta beslut må alla foga sig. Både spelare och publik. 

Om det var så att Mathias Bromé "filmade" så missade domaren detta. Om domaren missade detta så var han den störste syndaren i denna situation, anser jag. Men, som sagt, jag missade situation när den hände och har inte sett den efteråt.

Oavsett allt detta så anser jag inte att det är ok att supportrar till mitt lag via sociala medier går till attack mot en spelare på bräckliga grunder och "hånar" efteråt.  Som jag skrivit ovan: - Att man blir arg i stridens hetta, är förståeligt. Men inte att man tar det ett steg till och driver någon form av kampanj på sociala medier. Det är lågt. Jävligt lågt

- Vad Stefan Gråhns sa till Mathias vid denna situation var - underhållande, men stannar "oss emellan", typ:)


Nog om detta. Noterar förövrigt att jag slapp punga ut med pengar efter matchen. Som ni minns utlovade jag att sätta in 1000:- på  Bli Viktig 2,0 för varje poäng som nämnde Mathias Bromé gjorde mot oss under gårdagens match. Lite svettigt var det när Bromé fick ett friläge mot Jonas Fransson i slutminuten....


Swehockey



Till sist tror jag vi skräller mot IKO. Äntligen en seger på bortaplan mot detta märkliga gäng...







2 kommentarer:

  1. Man kan ju kommentera Brome's förmåga att ramla lätt genom att hänvisa till alla de PP vi fick förra året genom Brome's förtjänst. Det var en hel del PP som han producerade fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när du säger det så kanske det var så. Tänk att minnet är så kort. Minns att han genom sin "riviga" och "enerigiska" stil ofta var under tröjan på motståndare när han jagade runt i offensiv zon. Däremot minns jag inte att någon upplevde det som att han filmade!

      Radera