10 oktober 2015

BIK - Hästen, FBK - Örebro, KHK - MIF, SHL kontra HA.

Funderingar en lördagskväll
Tänkte ge mig på lite spelarkritik inom kort. Känns som att det finns tillräckligt med underlag nu för att göra en första avstämning. Hur bra har våra spelare varit i förhållande till våra förväntningar? Hur bra har våra nytillkomna spelare varit? Har någon spelare dippat mer än väntat eller det omvända. Har någon spelare överraskat? Har spetsspelare levererat? Frågorna är många och svaren skiftande. Men, det får bli ett senare inlägg.

För stunden funderar jag lite på hur stor skillnaden är mellan toppen av Hockeyallsvenskan och botten av SHL. Naturligtvis en närmast hopplös frågeställning i dagsläget. Ännu vet vi inte med säkerhet vad "toppen av Hockeyallsvenskan" kommer att innebära. Vilka lag kommer kunna tituleras som de två-tre starkaste lagen när vi närmar oss mars-april nästa är? De lag som på allvar ska kunna utmana SHL-lagen i en matchserie i bäst av sju. På samma sätt är det ännu alldeles för tidigt att utse de lag i SHL som till slut kommer parkera i botten av den serien. 

Under dagen roade jag mig med att följa matchen KHK mot Malmö. En sak slog mig genast. De spelade i det närmaste på samma sätt som de gjorde i Hockeyallsvenskan förra säsongen. Jag kunde inte med bästa vilja påstå att det var SHL-hockey jag bevittnade. För jämförelsens skull följde jag även en period mellan FBK och Örebro. Där var det SHL-hockey. Ett mycket mer strukturerat och kontrollerat spel. För att få än mer näring åt min insikt valde jag senare under kvällen att följa matchen mellan BIK Karlskoga och Vita Hästen. Där fick jag kvitto på min reflektion. Matchen i Nobelhallen påminde väldigt mycket om den mellan KHK och MIF. 

Vad kan man då dra för slutsats av denna min iakttagelse? Egentligen inte mer än att för tillfället har varken KHK eller MIF vuxit in i SHL-kostymen. De lirar i högsta ligan men spelar "bara" som topplag i Hockeyallsvenskan!

Skulle AIK eller Västerås möta Malmö i bäst av sju kommande vecka skulle jag ge oss en god möjlighet att gå segrande ur den striden. Däremot har jag ingen aning om vilken kvalitet i spelet Malmö kommer uppvisa efter ytterligare 35 omgångar i SHL. De kan mycket väl växa in i kostymen, förstärka sitt lag, och uppvisa en helt annan slagkraft fram på vårkanten.

Vi kan backa bandet till förrförra säsongen då Örebro var ned och vände i Kvalserien. I den första matchen hemma i ABB Arena gjorde vi en målmässig jämn match mot Närkingarna men de hade fler spelare som kunde göra det lilla extra. Mer spets, helt enkelt. Vi var nära men inte tillräckligt nära för att vinna. Så småningom kunde Örebro tämligen enkelt vinna tillräckligt många matcher för att behålla sin status som SHL-lag. 

Vi får helt enkelt vänta fram till vårkanten innan det går att göra några som helst jämförelser i slagstyrka mellan toppen i Hockeyallsvenskan och botten i SHL. En sak är i alla fall säker. Om vi lyckas ta oss till en matchserie i bäst av sju mot ett SHL-lag, låt oss då för allt i världen slippa - Rögle BK!

- Noterar att AIK vann borta mot Almtuna idag med 5-1. Stark! Kul att Markus "Messi" Jonsson fick hänga en kasse!

- Sundsvall vann derbyt mot Timrå och det unnar jag verkligen Markus Kinisjärvi i Sundsvall!

- BIK Karlskoga inledde stark hemma mot Vita Hästen och hade 2-0. Hästen segade sig ikapp och kvitterade i slutminuten. Återigen tappar BIK poäng hemma. Är laget överreklamerat eller kommer en svit på fjorton raka segrar snart?

- Mora vann borta mot Björklöven  och det var de väl unt. Gör inget alls att Löven tappar poäng!



Ha det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar