11 oktober 2015

Spelarkritik - uppifrån och ned, eller tvärtom..

GurkOlle granskar och nagelfar..



Så var det dag för den första rakningen av årets spelartrupp. Eller granskningen. Vi är många om det. Att granska och nagelfara. Dock är vi inte alltid ense. Vi har många gånger väldigt avvikande uppfattningar om spelares prestation. Mycket beroende på vilka förväntningar vi ställt. 

En del betraktare vill alltid finna det positiva. Se ljuset i mörkret. Att negligera brister är inte av godo. Det är en sak om spelare understundom gör en dålig insats. En helt annan om spelaren i fråga tycks sakna egenskaper som är förväntade och/eller självklara. Upprepar en spelare samma misstag finns en uppenbar risk att rätt kompetens saknas. Jag tycker inte att välviljan att alltid se saker positivt är utvecklande för ett lag med avsikt att nå långt sportsligt. Det är summan av kardemumman som bär laget framåt. Eller med andra ord, det lag som gör minst misstag över tid kommer nå längst. Ur det perspektivet skiljer sig vi "vanliga betraktare" från de som är satta att förvalta pundet, spelartruppen. De har en skyldighet att upptäcka brister, hantera dessa, och finna konstruktiva lösningar. 

Min granskning av årets spelartrupp bygger på mina förväntningar av prestation. Har spelaren levt upp till denna, underpresterat, eller rent av levererat mer? Jag går ut lite löst med våra målvakter:

Jonas Fransson. Låt oss se på lite statistik:


Som synes talar statistiken för det som vi sett under de första elva omgångarna av säsongen 15/16. Fransson är stabil. En räddningsprocent på 93,61% är fullt godkänd.  Men hur har han då levt upp till mina förväntningar? Jag kan utan att ljuga påstå att han överträffat mina förväntningar! Jag, som många andra, hyste visst tvivel om att "Frallan" skulle vara tillräckligt bra för att bära laget. Så fel jag fick! Med andra ord är Fransson en plus-spelare i min värld. Han tillför mer till laget än det jag förväntade mig.  

Jag skulle kunna uttrycka mig så här:
- Förväntad prestation: 3,0
- Verklig prestation: 4.0
+ 1,0

Betygsskala:
1 Usel
2 Godkänd
3. Bra
4. Väldigt bra
5. Lysande 

- Att jag inte skenar iväg i mitt omdöme av Fransson beror på att han faktiskt släppt in en och annan puck som han kunde tagit. Detta även enligt honom själv. För att uppnå betyg 5 krävs direkt avgörande räddningar i match efter match eller att hålla nollan i en rad av matcher. Jag är väldigt nöjd om "Frallan" kan fortsätta hålla nivån som den är idag för att sedan toppa formen när det väl gäller:)

För övrigt träffade jag Jonas Fransson utanför parkering vid ABB Arena vid ett tillfälle och fick då en pratstund. Fransson uttryckte att han var nöjd över hur hans spel fungerat. Han påpekade dock att det är svårt för en målvakt att hela tiden göra sin "bästa match" i en lång serie.  Själv var han nöjd om han kunde prestera på topp i 85 - 90% av matcherna. Det kommer alltid matcher, även för en målvakt, då det studsar emot, helt enkelt! 

När det gäller vår andremålvakt, Marcus Dahlbom, kan jag naturligtvis inte göra någon bedömning i dagsläget.

Bra, då vet ni hur jag tänker då jag gör min fortsatta ranking av spelares prestationer! Nästa inlägg kommer att handla om våra backar...

Höres!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är synd att dina fina inlägg på bloggen sällan kommenteras, därav känner jag ett visst ansvar att kommentera. Tyvärr är mina kommentarer nästan alltid av samma åsikt som dina, också denna gång, håller helt med om att Fransson sett mycket stabil ut i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vore det intressant om någon med avvikande uppfattning kunde ge uttryck för detta. Men över tid har jag förstått att de allra flesta väljer att behålla sin egen uppfattning...

      Radera