29 november 2012

Spotta i kyrkan...

Att "spotta i kyrkan" kan sägas vara att framföra ett budskap på fel plats eller inför fel forum. Att man ifrågasätter något som är närmast heligt. Detta inlägg kommer att tangera detta då jag har för avsikt att ifrågasätta en kulturbärare i vårt lag, nämligen Andreas Lindh!

Ingen kan ifrågasätta Andreas hjärta för klubben, hans ofta kopiösa arbetsinsats under matcher, hans betydelse som elak polis, en städgumma, murbräcka, pådrivare etc etc. Anledningen till att jag dristar mig till att ifrågasätta hans givna(!) plats i laget är hans insatser de senaste matcherna.

Har Andreas Lindh passerat bäst-före-datum eller beror hans något vingliga insatser på andra, okända, faktorer? Lider han av någon åkomma, ljumskproblem, eller är det bara så att det börjar gå lite för fort på isen? Jag, och flera med mig, som följer matcherna från läktarplats har gjort samma iakttagelser och dragit ungefär samma slutsatser. Andreas står för en hel del mindre bra ingripanden i egen zon, hans puckhantering ser sämre ut än någonsin, och hans timing i närkamper/tacklingar är inte den bästa. Dessutom drabbas(!) han ofta av extremt långa byten. Mer än en gång har han närmast stapplat runt i egen zon med mjölksyra upp över ögonbrynen. Dåligt tränad?

Lägg till att vi just nu har en riktigt stark backbesättning där även Per Helmersson ska ta en plats, men på vems bekostnad? 

Självklart är jag en stor fan av Andreas och gillar hans robusta och fysiska spel. Han är en profil som behövs i ett lagbygge, en grundpelare, en förebild. Men allt har sin tid och frågan som bloggen ställer är helt enkelt om Andreas tid är nu, då, eller i framtiden?

Vad tycker du?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar