26 november 2012

NHL - att stanna eller inte stanna - det är frågan!




Undertecknad har liksom många andra ställt sig frågan om hur länge vi får behålla Patrik "Bulan" Berglund, Mikael "Mickis" Backlund samt Brendan Mikkelsson. Frågeställningen känns särskilt aktuell i dessa dagar då Djurgården aviserat att både Patrik Törnkvist och Gabriel Landeskog lämnar laget inom kort. Redan tidigare har Douglas Murray packat trunken och lämnat klubben.

Det som gör att spelarna nu flyktar från svensk mark är troligtvis vår skattelagstiftning som inte tillåter utlandssvenskar att arbeta längre tid än 185 dagar innan de beskattas på ALL sin inkomst under året. Det är i och för sig förståeligt. Är man van vid en skattesats på kanske 10% är det inte speciellt lockande att behöva betala 50% eller mer på redan intjänade, och beskattade, pengar. Nu är jag inte säker på vilka skattesatser som gäller i USA eller Kanada så ni får ta min uppgift om 10% med en påse salt. 

Av den anledningen skickade denna blogg nyss iväg ett mail till vår klubbchef Anders Eklund. Förhoppningsvis kommer ett svar som kan skingra lite av dimman kring våra NHL-spelares vara eller icke vara under tiden fram till jul. Detta, givetvis, under förutsättning att inte lockouten avblåses och spelarna av den anledningen kallas hem för tjänstgöring.

Krossa Örebro!


Edit: Inser att ibland är man som bäst tvåa! På den eminenta bloggen VIK FAN CENTRAL finns redan svaren på denna bloggs frågeställningar. Han är rätt bra den där Mikael Norén:)

Edit 2: Inser igen att denna gång var jag inte ens tvåa! Till och med VLT har publicerat den information som jag efterlyser i mitt inlägg:)

Hur är det man säger: "Dumt att gå över ån efter vatten".

Edit 3: Självklart svarade vår eminente klubbchef, Anders Eklund, på mitt mail men svaret han gav finns redan återgivet i ovanstående länkar!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar