7 januari 2010

Det bidde ingen match!

GurkOlle är en man av värld. Men också en man som för tillfället är fullt upptagen med att avsluta en flytt och det mina vänner är inte det lättaste. Bland annat tvingas man då sitta på knä och rengöra en ugn samtidigt som laget i hjärtat spelar en viktig match på Hovet. Att flyttstäda är ingen dans på rosor. Snarare en foxtrot på en törnbeströdd estrad. Att dessutom vara helt avskuren från omvärlden utan minsta tillgång till det mediala flödet gör inte saken lättare.

Läget var alltså enligt följande. Gulsvart lirade viktigt match och undertecknad kämpade med slutfasen av flyttstädningen. Jag kan därför passa på att framföra följande: - Ugnsrengöringsmedel är klart överreklamerat! På burken stod att man skulle applicera innehållet jämt i ugnen och därefter vänta en timme eller två innan man avlägsnade allt jox med en våt trasa! Tror man på jultomten så tror man givetvis även på detta! Men icke. Inte faen gick det att avlägsna skiten med en våt trasa! Man hade snarare behövt en vinkelslip eller åtminstone en sandblästringsmaskin för att får ugnen ren. Nåja, med stort tålamod, en flaska VIM och en halv karton stålull så var saken biff.

Nu tappade jag tråden en aning. Var var jag? Ja just ja. Matchen på hovet.

Som tur är har man kontakter i den stora staden. Ett mess till en god vän som är AIK:are gav resultat. Han ringde nämligen upp när matchen var färdigspelad och gav mig en matchrapport.

- Hej! Hur gick det i matchen, undrade jag nyfiket!
- Det blev ingen match, blev svaret!
- Va, blev det ingen match, undrade jag förbryllat!
- Nej, det blev ingen match för Västerås var inte intresserade av att göra en match!

Sedan fick jag veta att AIK redan efter 3.40 av första perioden stänkt in två kassar samt att men i början av andra perioden, som lök på laxen, passade på att sätta 3-0 i numerärt underläge! Plötsligt insåg jag att flyttstädning har sin tjusning. Hellre städa än att se sitt lag göra en dålig match!

- Daniel Sperrle var chanslös på målen, fortsatte han!

Jaha! Det var ju kul. Man undrade lite försynt om inte Västerås hade några chanser eller visade lite kämpatakter? Sedan sa han:

- När jag såg Västerås lira mot Leksand borta tyckte jag att de ägde matchen i två perioder och visade upp ett bra och aggresivt spel. Trodde de skulle komma ut på Hovet och spela lika bra här. Men istället såg de trötta, sega och loja ut. Era backar hade enorma problem med uppspelen. AIK behövde knappt sätta någon press på dem innan de slängde iväg illa riktade passningar som vi kunde bryta och vända spelet på!

Hm! Jahaja! Men var det ingen i Västerås som gjorde något som kunde påminna om ett försökt i alla fall att skapa målchanser?

- Loppan var helt osynligt och den där nya amerikanen såg man inte alls till!

Och för att riktigt dra plösen över mig avslutade han:

- Matchen kändes helt avgjord efter första perioden. AIK kontrollerade matchen totalt och kunde enkelt styra bort alla anfallsförsök. Det var faktiskt en ganska tråkig match på det viset.

Nu har jag inte läst några andra kommenterar om denna match men jag inbillar mig att det kan ha sett ut precis som min vän beskrivit det hela. Avslutningsvis försökte han trösta mig lite med att det är inte mot AIK vi skall vinna i vår strävan efter att nå playoff. En mycket klen tröst må jag då säga. Klart som faen att vi måste vinna även mot AIK om vi skall göra anspråk på att vara ett "topplag" i allsvenskan.

Men, men. Bara att bita ihop och komma igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar