25 oktober 2011

Västerås - Örebro

Gissa bilden: 1. Kronofogdemyndigheten  X. Sjukhus 2. Örebros Ishall 


Så vankas det toppmatch i allsvenskan och själv gäspar jag lite diskret. Seriefinal mellan "arvfienderna" Örebro och Västerås. Kex mot Gurka. Att jag "gäspar" och inte tar denna seriefinal på riktigt allvar beror helt enkelt på det upplägg som allsvenskan har. Till vilken nytta är det att leda en serie eller till och med vinna densamma? Inte ett skit, skulle man kunna säga. Se på Leksand som under några säsonger abonnerade på seriesegrar i allsvenskan. Och hur har det gått för dem? Tja, de är fortfarande kvar. Deras återtåg är inne på sjätte, sjunde, eller åttonde spåret, typ!

Däremot finns det en sportslig aspekt på denna match som intresserar mig mer. Kommer mitt kära Gulsvart verkligen kunna stå upp när det verkligen gäller? Klarar de av att prestera på toppen av sin förmåga inför en fullsatt arena med alla de förväntningar som finns? Kommer Mats Waltin lyckas få igång laget, riktigt ordentligt, på sin egen hemmaplan? 

Visst vore det trevligt om vi ännu en gång betvingar Örebro i vår egen arena. Men en seger är av sekundär betydelse denna gång. Vad jag vill se är ett hemmalag som verkligen kommer ut heltaggade och äger isen från första sekund, från första nedsläpp, fram till att den feta damen ljuder. Det har varit lite si och så med inställning och prestation på hemmaplan under hela säsongen. Något som låser sig. Allt för få spelare som presterar på riktigt hög nivå - samtidigt. Om Gulsvart gör en helgjuten insats, från målvakt fram till siste forwards, kommer i alla fall jag vara riktigt nöjd. Detta oavsett hur matchen slutar. Vinner vi tack vare att vi spelar riktigt bra är detta givetvis en bonus. Förlorar vi efter att vi gjort en riktigt bra match, ja då har Örebro helt enkelt varit bättre, och det kan jag ta utan att blinka.

Det jag absolut inte vill se under onsdagen är ett hemmalag som kommer ut vilsna och försynta och låter gästerna diktera villkoren på isen. Det har jag sett tillräckligt av i ABB Arena denna säsong. Till och med bottenlaget Sundsvall ägde spelet mot oss i vår egen hall under långa stunder. 

Serieledare i all ära. Det är mest ett tillstånd som i slutänden inte genererar något extra ekonomiskt eller sportsligt. Jag är precis lika nöjd med en tredjeplats och direktplats till KS när vi summerar säsongen i vår.

Hur kommer det då gå i matchen? Vem vinner? Det märkliga är att jag tror på mitt lag. Eller det är ju naturligt. Men vad jag menar är att trots att laget inte visat upp sin fulla potential på hemmaplan så tror jag vi har förmågan att göra det just på onsdag. Sedan kommer jag, vid en vinst, självklart förklara för alla hur viktigt det är att leda en serie. Det är det som är grejen med att vara "expert". Att gardera sig inför alla eventuella händelser...

Om vi skulle leda serien efter onsdagens match kan man alltid påpeka detta för någon Leksing...


8 kommentarer:

  1. Nja gurkan,nog vill du allt leda serien,du har ju själv nypt dig i armen och var innerligt glad för att ni leder.
    Och nu börjar du känna flåset i nacken av örebroarnas anstormning mot serieledning och torskfrossa så då väljer du lite fegt en annan förhållning.
    Du vet att förlorar man första platsen så kan man förlora direktplatsen också,så nog är den matchen i morgon viktig allt,även vid förlust så kan man ju komma igen eftersom serien är brutalt lång.
    Jag kommer i alla fall njuta för fulla muggar om vi lyckas slå er i eran hall och dessutom så statistiskt så är ni faktiskt skyhöga favoriter och inte tvärsom för vi har ju uppenbarliga problem och vinna där.
    Men hur som helst lyyycka till i morgon och hoppas på en skön batalj.
    Mvh/ rödvittföralltid

    SvaraRadera
  2. Rödvittföralltid: Som du säkert såg i mitt inlägg så har jag garderat mig för alla oförutsedda händelser. Men faktum är att jag inte vet "hur bra vi är" då spelet på hemmaplan långa stunder inte varit direkt lysande..

    SvaraRadera
  3. Gurkis, ni kan leda serien hela vägen, det gör inget, de e som du skriver, Leksand har inte fixat det ändå så många gånger dom haft på sig att gå upp, det har varit nära, men nära skjuter ingen... Jag nöjer mig med en tredje plats precis före Malmö:0)

    Kom upp med ditt AS-tips innan jag hinner åka upp & se Leksand - Sundsvall.

    SvaraRadera
  4. Kung Kenta: Kan vi inte bestämma det här och nu! Västerås, Örebro och Leksand tar direktplatserna. Sedan får Malmö kämpa skiten ur sig via förkval..

    SvaraRadera
  5. Det är bra att du inser sanningen! Första gången jag hör en klok gurka uttala sej! Kåberg kör över little book och berjgvist. Enkel seger för rödvit!!!

    SvaraRadera
  6. #24 Klart man är en klok Gurka. Har man varit inlagd lika länge som mig så blir man sansad, balanserad och klok...

    SvaraRadera
  7. Gissa bilden - alla alternativen är rätt:
    2) Idag en ishall
    X) I morgon ägd av Kronofogdemyndigheten efter nästa konkurs som väntar runt hörnet.
    1) En ishall som sedan görs om till (dår)sjukhus för att ta hand om de som är sjuka nog att hålla på örebro

    SvaraRadera
  8. Eller:
    Vi börjar bakifrån:
    2. Örebros ishall
    X. Serieledarnas tempel
    1. Vinnarnas hörna

    Välj själva för alla är rätt!

    SvaraRadera