14 oktober 2011

Rögel, Röggle, Röögle, Rögle

Usch vad jag inte gillar detta lag. Faktum är att detta är det lag som jag tycker allra minst bäst om. Förstår inte riktigt vad min aversion kommer ifrån. Vad har Rögle Bandyklubb gjort mig för ont? Ärligt talat har de nog inte gjort mig något särskilt ont men ogillar gör jag i alla fall. Kan det kanske bero på deras sliskigt gröna dräkter, deras märkliga dialekt, eller rent av det faktum att de kommer från Sveriges baksida? Något är de i alla fall som sticker mig i ögonen, som framkallar obehagliga rysningar, och ger mig dåliga vibrationer.

Rögle Bandyklubb är på något vis så onödig. Den behövs inte. Det räcker bra med Malmös Rödhökar - typ. Så tycker jag och det får jag stå för. I torrt och vått. 

Nu ska mitt kära Gulsvart ned till Ängelholm för att möta Bandyklubben. Något som genast ger mig starka känslor av obehag.  Ängelholm förresten! Vad är det för namn på en stad? Kan aldrig tänka mig att denna stad är en hemvist för änglar. Änglar hör hemma i Göteborg. 

-Visste du att Ängelholm är känt för sina lergökar och kallas i folkmun för "Lergökastan"

Det enda försonande jag kan säga om Rögle Bandyklubb är att en av alla tiders störste spelade för dem. Jag menar givetvis Ulf Sterner. Hade förmånen att se nämnde Ulf  Sterner i Rocklundahallen några gånger. Men då representerade han Häcken  HC från Göteborg.  

Nåväl. Det kommer bli en plågsam historia att följa Gulsvarts äventyr i Lindab Arena under fredagskvällen. När senast vann vi där, kan man undra. Ärligt talat tror jag inte vi vunnit någon gång i denna arena. Så illa är det. Det var helt enkelt väldigt länge som vi överhuvudtaget vann mot Bandyklubben! Frågan blir då om vi kan hitta tillbaka till vårt fantastiska bortaspel efter plumpen mot Bofors hemma? Tänk att jag tror det. Jag tror att grabbarna tycker det är rätt skönt att få åka iväg långt bort till ingenstans och där ta ett avstamp mot nya segrar. 

På bortaplan känner sig Gulsvart trygga. Där kan de gå ut utan press och följa sin matchplan. Det blir Rögles sak att försöka ta initiativet och driva matchen. Det kommer passa oss utmärkt. Med list och rackarspel kommer Mats Waltins gäng lura skjortan, och alla poängen, av skåningarna. Det känns bra. Mycket bra. Sedan kör vi över SSK av bra farten. Nu känns det genast mycket bättre...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar