17 december 2014

Sjunde raka mot Mora

Västerås - Mora 3-2
Storstilat att våra underbara spelare i Gulsvart bärgade ännu en trepoängare. Trots detta vill jag lägga fokus på annat än själva matchen. Vill ägna lite tid till reflektion.

För inte allt för länge sedan under denna milda, trista, regniga höst stod laget på randen till en sportslig katastrof! Vi huserade i tabellens botten och inget ljus syntes i mörkret som lägrat sig över oss alla. 

Det blev inte lite stormande i sociala medier, på forum, och anspråk restes på att det skulle "vidtas åtgärder". Dessutom skulle, i vanlig ordning, både ett och två huvuden rulla. Föreningen svarade med ett "åtgärdspaket" som ingen egentligen förstod innebörden av. Sportchefen valde att avsluta en del kontrakt och värvade några nya spelare. Men i stort såg det mest som förgjort ut. Vi stod där och stampade, i botten, och inget hopp om bättring syntes vid horisonten.

- Nu ligger vi på tredje plats i tabellen efter sju raka segrar!

Förklara det det som kan?

Jag kan inte!

Jag har nog, sannerligen, försökt.

Vad är hemligheten med denna omvandling från ett loosergäng till vinnargäng?

Vilken faktor X har haft störst inverkan på denna remarkabla förvandling? Är det så löjligt enkelt som att det handlar om "de små detaljerna"? Det där flosklerna som tränare brukar slänga ur sig efter match. "Vi tummade på detaljerna" säger de ofta! "Vi gör inte det vi kommit överens om", säger de också! "Vi måste bli noggrannare", eller, "vi måste minimera våra misstag". I motgångens stund uttalanden som föga tröstar en supporter efter förlust. 

Jag har i min bekantskapskrets folk med genuina kunskaper om det taktiska spelet ishockey. De berättar gärna om bågar, passningsskugga, avlastning, understöd, och vräker ur sig olika taktiska analyser som får en annan att tappa andan. Man får plötsligt insikten att spelet där ute på isen är så mycket mer än att åka skridskor och skjuta trissan i mål. Rena vetenskapen, ta mig tusan!

- Det är kanske det som skiljer oss åt. Vi som betraktare och de som har insikt och kunskap!


Vi åskådare/supportrar vill säkerligen förenkla. Det handlar bara om inställning. Eller att åka skridskor. Då löser sig allt. Lite så, kanske? Det kanske är just därför vi har alla dessa experter som flankerar kommentatorerna under sändning. Deras uppgift är troligen att sprida ett visst ljus i vår okunskap även om mycket de säger låter lite väl mycket mumbo-jumbo, typ! 


Oavsett vad som ligger bakom vårt lags omvandling är jag mäkta imponerad. I matchen mot Mora tyckte jag att vi stundtals spelade, ursäkta uttrycket, som skit. Likt förbaskat stod laget med segern i hand när slutsignalen gick. Vi spelade inte bra särskilt långa sekvenser i matchen. Spelet haltade tvärtom betänkligt. Powerplay var uselt. Backspelet svajade av och till. Men vi vann, igen

Vi vinner alltså inte för att vi plötsligt spelar en jädra bra ishockey i sextio minuter. Vi vinner inte för att vi minimerar misstagen. Vi vinner inte för att vi följer det man kommer överens om. Men, vi vinner!

Jag måste dock erkänna att den sista perioden var en mycket väl genomförd period. Trots att Mora hade ambitionen att jaga ikapp, sätta press, så lyckades vi till deras stor förtret lyfta vårt eget spel. Det var vi som förde matchen trots att Mora gjorde allt för att jag ifatt. Det var banne mig riktigt bra gjort!

Så frågan kvarstår: - Varför vinner vi nu men inte då med tanke på att vi vinner fast vi fortfarande gör lika mycket fel nu som då? (Detta gäller de tre senaste matcherna, förstås...)

Den som kan förklara detta vinner en valfri Keps från Myrorna!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar