2 december 2014

Seger mot Almtuna..

Västerås - Almtuna 4-1

Gott med ny seger i ABB Arena. Men, hur ska man egentligen bedöma insatsen av laget? Självklart alltid godkänt med seger, men, hur såg spelet ut?

Om jag börjar bakifrån så får naturligtvis burväktaren Jonathan Bjurö med beröm godkänt. Spelade ungefär på samma sätt som i tidigare matcher där han stått i mål. Har ett rörelseschema i målet som ger intryck av att han har kontroll. Inga yviga, flaxiga, rörelser. Han tycks bara vara där pucken kommer. Ofta ett tecken på att en målvakt är i harmoni, litar på sig själv, och därmed får det mesta att se enkelt ut. Två tre räddningar vill jag rubricera som "avancerade" eller "avgörande" men i det stora hela fick han mycket god hjälp av alla spelare på isen. Väldigt många skott mot honom avlossades från områden där man tillät Almtuna att ta avslut från. 

Backarna ser allt mer trygga ut i sitt spel även om de även i denna match lyckades "strula till det" med puckhanteringen vid några tillfällen. Spelade fast sig själv med pucktapp som följd. Dock inte alls i den utsträckning som varit fallet tidigare. Nick Angell var med på isen igen och gjorde en godkänd insats. Inte mer. Känns fortfarande som att det finns betydligt mer att få ut av honom. I övrigt anser jag att våra backar gjorde ett gott dagsverke överlag. Kul att Robin Jacobsson fick smyga fram och hänga en balja igen. Skönt även att se Jonas Emmerdahl tillbaka i gott slag. Bästa backparet, just nu, håller jag Johan Jonsson och Per Helmersson. Tycks passa väldigt bra tillsammans. Jing och Jang!

Uppdaterat: Glömde nämna att J Jonsson tvingades kliva av efter första perioden.



Våra forwards blandar och ger, match till match, och även så denna gång. Hade förväntat mig att Broc Montpetit skulle hålla sig framme och hänga ett mål men så blev inte fallet. Istället klev Williams, Fredrik Johansson och Dustin Johner fram och gjorde mål. Väldigt viktigt att Williams fick hitta nät igen. Att Johner petade in ett mål i powerplay var mer väntat även om utförandet var lite annorlunda än normalt. Men, alla mål räknas, även de som motståndarna själva gör!

Ser man till hur de olika formationerna presterade i spelet fem mot fem som vete sjuttons vilken som var mest tongivande. Tycker det var jämt skägg. Förväntar mig fortfarande lite mer av många spelare. När några spelare kliver fram tycks andra ta ett steg bakåt. Den dagen alla spelare tar ett gemensamt steg framåt, då djävlars blir vi bra. Ingen spelare i gårdagens match var dålig men ändå vill jag påstå att alla måste bli snäppet bättre. Ställer jag för stora krav, månne, på truppen? Inte då, anser jag. Har man som förening, och lag, målsättningen att kämpa om en plats till SHL så tycker jag kravbilden är befogad. Allt kan alltid bli lite bättre, hela tiden...


I gårdagens match kan jag tänka mig att lyfta fram några forwards lite extra:
- Jonte Berg, sliter som bara den i varje byte. Uppoffrande så man får en tår i ögat! Otroligt viktig i sin roll.

- Dustin Johner, som jag tyckte försökte få igång sig själv med intensiv skridskoåkning och en hel del fysiskt spel. Krönte med ett mål.

- Conny Strömberg, bevisar allt mer i match efter match att han verkligen är värd sitt kontrakt. I gårdagens match slet, kämpade, och tacklades(!) han. Framspelningen till 4-0 klockren.

- Mathias Bromé, som aldrig får betalt för sitt slit. I byte efter byte jagar han puck och puckförare, spelare fram och kommer till egna avslut, men, det grinar hela tiden emot. Starkt att bara fortsätta köra..

- Mikael Frycklund, som nu tycks hittat en ny nivå i sitt spel. Ser trygg ut i agerandet, vågar göra saker med pucken, sliter som aldrig förr. Fin framspelning till Jacobssons 3-0.


Vad kan man då säga om Almtuna? Tja, jag tyckte de var riktigt bra långa stunder i matchen. De ägde någon form av självförtroende i sitt spel som vi själva ännu inte har. De var raska på rören, hade fint passningsspel, och en tydlig spelplan som de höll sig till. Med lite sämre målvaktsspel från Bjurö kunde denna match fått en helt annan utgång. Almtuna var nog så bra som oss men vi lyckades med de inte klarade av. Vi tog oss in i bättre avslutslägen. AIS fick oftast avlossa sina skott från områden på isen som vi "gav bort". Dessutom var våra backar duktiga på att städa framför eget mål så inga Almtunaspelare bjöds möjligheten att styra eller gå på returer. Vi höll helt enkelt våra motståndare på rätt sida - utsidan. 

Ska jag ge ett betyg för vår insats efter denna viktiga seger så stannar det vid Godkänt. En gedigen laginsats utan att spelet glänste. Det duger gott så länge vi vinner:)

Ha det gott så hörs vi i ABB Arena på onsdag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar