21 december 2014

Lite annat...

Det är i vanlig ordning lite tjafs kring SHL denna tid på året. Min ståndpunkt är klar. Svenska Ishockeyförbundet ska leda svensk ishockeys utveckling. Idag ser ordningen ut ungefär på detta sätt:


Lägg därtill lite stödtrupper i form av experter som på olika sätt är betalda lakejer och ivrigt försvarar sina uppdragsgivare. 

-----

Förutom det tänkte jag lyfta fram några saker om den höstsäsong som gått. Varför inte nämna de åtta raka matcher som vi nu vunnit! Inte illa alls. Detta trots att Rödhöken Johan vill förringa vår insats å det grövsta genom att skriva detta:

"Men framförallt när det gäller Västerås vinstsvit, så får man försöka se det lite nyktert. Sex av de här åtta segrarna har kommit på hemmais. Och bortamatcherna har varit mot Almtuna och Timrå. Inte det att jag vill ta ifrån de här 24 inspelade poängen, men det kunde varit svårare matcher"

Vad den gode Johan utelämnade var ett viktigt faktum. Inför dessa vunna hemmamatcher var vi seriens SÄMSTA HEMMALAG! Dessutom vann vi borta mot Almtuna som innan det mötet var OBESEGRADE på hemmais under sexton(!) raka matcher!

- Skönt att få täppa till truten på Johan, för en gångs skull!

----------

Under dagen har jag debatterat flitigt ute på det sociala mediet #twitter. En hel del kloka saker har sagts. Men även en del märkliga. Som exempel vill några "experter" lyfta fram att vi supportrar måste foga oss i den oundvikliga förändringen. Att gå på ishockey är inte längre synonymt med att gå för att se på ishockey! Nej, idag är ishockey en del i något annat, upplevelseindustrin. Besökare ska därmed lockas till arenorna för att belönas med någon form av upplevelse på sidan om, istället för, det rent sportsliga. 

- Jo, tjena! Ser framför mig annonser där SHL-lag lockar med olika "upplevelser" i stora rubriker medan man först i brödtexten kan finna en liten fotnot om att "det spelas även ishockey". 


Förutom detta har det under dagen framkommit att ståplatspublik är av ondo. Den genererar inga intäkter. Den bara låter, stökar, och är besvärlig i allmänhet. Fattigt folk som väljer ståplats bara för att se på ishockey är därmed ett hot mot SHL:s framtid.
- Själv har jag allt sedan 1969 följt mitt lag från - ståplats! Jag tillhör därmed den grupp besökare som borde skämmas...

-----------

Här är förövrigt en länk som visar hur "transparent" Hockeysverige är just nu! Detta under avdelningen "vi vet vad som händer och som gäller". [Länk]

"Det är många klubbar som inte har fyra miljoner. Jag har inte hört någonting om det som du berättar"
Per Kenttä Asplöven

"Jag kan inte tänka mig att det är sant. SHL och dess ledning har väl sagt ett antal saker som inte varit så genomtänkta alla gånger. Jag förstår att man vill att rätt lag ska åka upp"
Kent Norberg Timrå

"- Jag vet att det finns förhandlingar mellan SHL och Hockeyallsvenskan om bland annat detta. Vi får veta status på förhandlingarna men inte i detalj"
Rolf Lindberg Karlskrona

"- Jag har inte sett något färdigt på papper än utan bara hört en massa rykten. Jag vill se något konkret innan jag kommenterar"
Peter Hermodsson Mora

"- Vad vi vet om SHL:s krav? Det känns som att det är skjutet från höften med tanke på hur serien ser ut"
Roger Jönsson Rögle BK

------------

Kommer snart mera. Är faktiskt lite upprörd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar