4 januari 2012

VM-GULD!

Banne mig om det inte känns som om våra Småkronor vunnit Guld redan! William Karlsson fick ÄNTLIGEN lite utdelning på allt sitt slit. Underbart! Det var inte det vackraste målet han gjort under sin karriär men kanske ett av de viktigaste. Trots att "Wille" inte fått så många poäng med sig i detta mästerskap så har han gjort ett gediget arbete i varje byte, match efter match, och förtjänade verkligen sitt mål. 

Samtidigt måste man konstatera att vi skulle hängt av Finnarna långt tidigare. Lagets oförmåga att ta hand om de sanslöst många returer som ständigt kom från den Finländska målvakten var pinsam. Under en period i matchen tappade han ALLA skott rakt ut i banan. Men inte en svensk fanns där för att peta in pucken. Där finns mer att göra. 

Fortfarande är jag inte speciellt imponerad av Johan Gustavsson i målet. I dagens match hade han en ganska otacksam uppgift. Långt mellan sina ingripanden. Och när det väl blev avslut mot honom var det ur situationer där Småkronorna strulade till det för sig själva. Målen var han "kanske" chanslös på. Däremot visste jag, från hans tid i Västerås, att straffläggning inte är hans bästa gren. Under sina framträdanden i straffläggningar med oss tenderade han till att vara väldigt passiv. Han stod mest still långt in i målet och agerade "vägg". 

Som tur var, för oss, missade nu Granlund den avgörande straffen...

Nu ser man verkligen fram mot en final mot Kanada. Och ska vi säga att William Karlsson går in och sätter två pytsar? Det tycker jag. Den sista kassen i tomt mål....

VM - GULD!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att JG har blivit mycket bättre på straffar sedan han lirade med oss. Han har tagit 4 av 5 straffar i JVM och gjort det bra. Det enda insläppta gick stolpe in.

    SvaraRadera
  2. Att han blivit bättre på straffar sedan han spelade hos oss? Visst räddade han straffar både mot Finland och Schweiz. Det var bra gjort. Men jag tycker fortfarande att han är lite för passiv i målet. Föredrar målvakter som åker ut en bit, möter skytten, utmanar, backar av, skär av vinkel.

    Men å andra sidan. Varje målvakt söker ett spel de känner sig trygga i.

    Kan Johan dessutom avväga bättre när kan ska gå ned på isen, eller stå kvar, så kommer han bli en mycket bättre målvakt..

    Tycker jag:)

    SvaraRadera