14 september 2010

23 timmar..


Countdown...

Mindre än 23 timmar kvar. Sedan står man där igen. En ny säsong. Nya förväntningar, nya förhoppningar, nya orosmoln. Som vanligt med andra ord.

Ska gulsvart få en flygande start denna säsong genom seger i premiären? Utan att vara allt för kategorisk vill jag nog mena att det är bara vinst som gäller - i ABB Arena. Ska gulsvart vara med från början i jakten på en playoff-plats, eller bättre, är detta ett villkor. Allt annat än tre poäng hemma är med andra ord ett misslyckande. Jag är övertygad om att spelare, ledare och tränare har samma uppfattning. Annat finns inte.

Vad kan vi då förvänta oss av denna match? En sak är helt klar. Det blir ingen "walk in the park" för att bärga dessa poäng. Jag har den största respekt för Bofors lagbygge, med duktige Sam Hallam som tränare, och förväntar mig att de kommer ut till denna match totalt utan fruktan.

Jag dristar mig till att påstå följande: 
-Det lag som vinner de första fem minuterna vinner matchen.

Här kommer inte finnas utrymme för något form av avvaktande spel från hemmalagets sida. Då kommer man bli uppätna av aggressiva Boforsare. Här handlar det istället om att ta kommandot, initiativet, taktpinnen och sedan aldrig släppa taget.
- Ger vi Bofors lillfingret kommer de att sno åt sig hela handen.

Det finns några saker som måste fungera från start i denna match:

Målvaktsspelet:
- De senaste säsongerna har vi haft målvakter som varvat kanon med kalkon under samma match. Från och med denna säsong förväntar jag mig att vi slipper uppleva detta. Jag vill se Sperrle göra ett antal stabila matcher i följd nu. Inte enstaka "stå-på-huvudet-matcher". Nej, här handlar det om att ligga på stabila 91-93% i räddningar. Då finns det hopp!

Backar:
- Ja, vi har spelskickliga och skridskostarka backar. Men har backarna den fysiska status som behövs för att lyfta bort stora forwards framför mål? Där är jag tveksam. Där vill jag se betydligt tuffare tag än förra säsongen. Jag tror mycket på Jonas Leetma till denna säsong. Kan han äntligen bli den offensive back som vi så väl behöver?

Forwards:
- Det finns en hel drös med forwards i laget som har möjlighet att växa ut och leda årets gulsvart. Kommer det bli något av våra nyförvärv eller någon annan? Frågan är öppen. Vi har ännu inte sett våra nyförvärv i skarpt läge. Min stora förhoppning är att Kalle Olsson äntligen ska få en riktigt fin säsong igen.

Som ni märker är jag ganska sparsam med omdömen eller "kritik" mot spelartruppen. Anledningen är mycket enkel. Det är först i riktiga tävlingsmatcher det tänds till ordentligt. Alla insatser under försäsongens träningsmatcher är nu glömda. Lagda till handlingarna. Arkiverade. Bortglömda. Det enda som finns kvar är nuet.

Från och med nu kommer alla spelare bli bedömda utifrån sin senaste match, sitt senaste byte. Inte bara av mig utan av tränare, media, agenter, publik och sponsorer. Form är den färskvara. Nu handlar det om att gå in och göra "jobbet" i sextio minuter, varje omgång, fram till jul. Sedan får vi se.

Lagidrott är egentligen oerhört enkelt. Det lag som gör jobbet bäst, är mest noggranna, blir de som drar längsta stråt. Här kommer inte finnas plats för latmaskar eller fuskare.


Och! Till sist. En tipstävling..


1. Vem vinner matchen?
1. Västerås
x. Oavgjort (vid full tid)
2. Bofors

2. Hur många matchstraff utdöms?
1. Inget
x. Minst ett
2. Två eller fler

3. Vilket lag gör första målet?
1. Västerås
2. Bofors

4. Hur många mål kommer Västerås stänka in?
1  1 - 3
x. 4 - 5
2. 6 - eller fler.

17 kommentarer: