13 november 2014

Vinst senast och ny match..

Ibland saknar jag vissa spelare..


Det var då för väl att våra spelare tog sig i den berömda kragen och snodde med sig alla poäng i bortamatchen mot Karlskrona. Då jag inte såg matchen själv har jag väldigt svårt att kommentera spelares olika insatser men vad jag förstått spelade Jonas Fransson bra när det som mest behövdes. Tänker då främst under den anstormning som KHK utsatte oss för under stora delar av den första perioden. Precis så vill jag ha det. En stabil målvakt som håller laget kvar när det stormar som mest. Att sedan Mikael Fryklund passade på att ge laget ledningen var på något sätt ett kvitto på tesen att bra målvaktsspel är halva laget, typ! Kul som bara den att Fryklund fick sätta en balja. För just mål och poäng är det som saknats i hans spel som i övrigt varit på en bra nivå. Att han dessutom fick sätta målet fram till 2-0 för Gulsvart gör inte saken sämre. Förhoppningsvis kommer han nu in i en mer producerande zon även kommande matcher. Vore minst sagt välbehövligt!

- Får även Broc Montpetit lite bättre utdelning på alla lägen och chanser han skapar, då jävlars!

En sak som oroade lite inför matchen mot KHK var rockaden som gjordes i backparen. Johan Jonsson fick nu spela ihop med Per Helmersson istället för tidigare Jonas Emmerdahl. Hur det gick? Jo, tack! Det gick alldeles utmärkt. Visserligen var den gode Johan inblandad i en situation som resulterade i att KHK kunde reducera till 1-2 men i allt övrigt fungerade samarbetet bra mellan dessa backar. Ur mitt lilla grodperspektiv tycker jag att Johan Jonsson får alldeles för credit för sitt spel. Väldigt sällan några stora misstag. Väldigt ofta stabilt spel. En spelare som gör sitt i det tysta och sällan får rubriker trots att det just är spelare av Johans dignitet som borgar för att ett lag hållet en bra lägstanivå!

Jämför man med Nick Angell så är denne en back som förväntas ta initiativ och agera med risk för misstag. Nick Angell löser denna sin uppgift  på ett utmärkt sätt. Inte tu tal om det. Vad jag vill lyfta fram är att det behövs spelare med olika karaktär, förmågor och skills för att lagbygget ska anses komplett. Nick Angell och Johan Jonsson är exempel på detta. 

- Kul även att Robin Jacobsson tycks kommit in bättre i spelet. Där finns säkert mer att hämta när han väl kommer in i matchspelet till 100%. 

När jag lyssnat på supportrar till KHK har jag fått uppfattningen att de inte på något sätt ansåg att vår seger var orättvis. Somliga av dem anser till och med att den var helt på sin plats då de bedömde att vi för dagen var det bättre laget. Det känns bra. 

Däremot ansåg de att vi såg tröga ut i spelet. Inte alls samma fart som andra "topplag" i serien. Det tyckte rent allmänt att vi inte hade någon vidare struktur i vårt spel utan att vår framgång mer berodde på enskilda spelares prestationer. Intressant, tycker jag. Jag tycker nämligen lite åt det hållet själv. Vi har många spelare som är väldigt skickliga men när det gäller det övergripande spelet så fattas det ännu en del. Det är enbart fragmentariskt som spelet kuggar i och flyter på. Den dagen vårt spel börjar fungera i fem mot fem över sextio minuter, då blir vi riktigt bra.

- Och när ska Mathias Bromé göra mål!

Till matchen mot KHK tillkom en ny spelare i form av Jan Urbas. Vad jag förstår fick han "lagom" med istid för att känna sig för i sin första match. Enligt de vittnesrapporter jag fått gjorde han en klart godkänd första insats. Av det jag förstått, utifrån mina kontakter, är det just den spelartyp som övriga spelare i laget väntat på. Något som de själva ansetts saknats. En tung, tuff, forward med känsla för raka vägen mot mål!

Till kvällens match mot BIK Karlskoga har jag nollställt mina förväntningar trots vinst senast. Poäng är bra, seger är bättre. BIK har vunnit sina senaste två matcher och har fått lite vind i sitt trasiga segel. Själv anser jag att BIK har långt kvar till den nivå de höll förra säsongen då de spelade som bäst. Inte ens i segermatchen på hemmaplan mot Mora(straffar) spelade de bra. Sanningen var att Mora länge styrde och ställde innan BIK plötsligt gjorde två snabba mål och kom in i matchen. En match som de sedan höll på att förlora då Mora vände på steken med några minuter kvar. Jag skulle vilja beskriva BIK:s formkurva som, labil! Varannandagsgäng, helt enkelt!


Men, tippa måste jag:
Västerås - BIK Karlskoga 4-3 (sudden) 

1 kommentar:

  1. Ett steg i rätt riktning , kanon!

    Dom som ska göra mycket mål - gör mycket mål.
    Dom som ska göra ganska mycket mål - gör inte mål , NYTT, FRYCKLUND LEVERERADE
    Dom som inte ska göra mål - gör inte mål
    Så är det..

    SvaraRadera