15 november 2014

Det är backarnas fel...




Efter förlusten mot BIK Karlskoga gick drevet igång. Återigen är det våra backar som hamnar i skottlinjen. "De är värdelösa", hävdar någon. "Vi behöver fyra nya", säger en annan. "Byt bort två och köp en", uttrycker sig en tredje. "Nu måste NJ värva en riktig back", utbrister andra. Så kan man och så får man tycka. Det går alldeles utmärkt. För den som vill förenkla, generalisera, bagatellisera, och söka snabba lösningar är det ett alldeles utmärkt sätt att argumentera. "Slit och släng" är tidens anda. 

För den som väljer den andra vägen, försöker analysera, se helheten, till varför våra backar till synes har sådan problem öppnar sig en annan verklighet. En annan sanning ser då dagens ljus. Att vara back är att vara den som städar upp när andra begår misstag. När forwards dräller med puck i mittzon är det backarnas uppgift att ställa till rätta. När forwards inte gör sitt jobb i egen zon är det backarnas uppgift att gripa in, städa undan, röja rent. Det är då väldigt lätt att missa varför en back hamnar i en situation där han inte klarar av sitt jobb. 

Självklart begår en back ett visst antal misstag varje match. Annat vore märkligt. Beslut ska tas inom någon bråkdel av en sekund och pucken kan studsa lite hur den vill på väg fram mot mål. Jag har ingen statistik på hur många puckkontakter en back har under en match men dristar mig till att gissa. Låt oss säga tre puckhanteringar per byte. Sju byten per period. Tre perioder. Då får vi cirka sextio(60) puckkontakter under en match. Hur många blir lyckade samt hur många misslyckade? Även har får jag drista mig till att gissa. Min subjektiva uppfattning är att runt 95% av alla puckkontakter kan bedömas som lyckade. Problemet är därmed de återstående 5%. Gissningsvis består 4% av mindre misstag som kan repareras. Återstår då 1% där ett misstag leder fram till mål i egen kasse. 

När man hör hur ilsket vissa supportrar, åskådare/ fördömer backars uppträdande är jag inte helt säker på att de tar med hela den komplexa bild av situationer som kan uppstå under en match. Jag kan själv tycka att en back gör ett dåligt ingripande. Inte bara en gång, utan flera gånger, under match. Därmed inte sagt att det beror på att backen är dålig! Backar har sämre och bättre byten precis som våra forwards. Dock är det mycket lättare att förlåta en forward för ett misstag i offensiv zon trots att det är just det misstaget som försätter våra backar i knipa!

Vad jag vill med detta inlägg är aningen oklart, men, jag säger så här: 
- Innan du/ni dömer ut en backs insats under match vore det trevligt om du/ni försöker se varför nämnde back var "så oduglig". Drällde han själv, helt oattackerad, med pucken, eller försattes han i en hopplös situation pga av att någon forward inte gjorde sitt jobb!


Så, nu har jag fått uttrycka vad jag tänkte. Känns bra. 




2 kommentarer:

  1. 60 ingripanden/match x 1% som leder till baklängesmål x 7 backar i laget. Det ger 4 baklängesmål per match som beror på att forwards slarvat och försatt de stackars backarna i en svår situation

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, man kan tolka mina "påhittade siffror" lite som man vill. Andemening med mitt inlägg var dock att det är viktigt att se helheten. Inte bara stirra på en detalj...

      Radera